به گزارش بنکر (Banker)، هیأت وزیران در نشست ۱۴ آبان امسال، به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، مصوبهای جدید برای مدیریت مصرف سوخت تصویب کرد. این تصمیم که پنجم آذر بهصورت رسمی اعلام شد، با هدف استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی و جلوگیری از رشد واردات بنزین اجرایی شده است.
این طرح ضمن یکسانسازی مبانی محاسباتی مصرف، امکان نظارت دقیقتر و اجرای سیاستهای تکمیلی در بخش حملونقل را فراهم میکند.
مرحله اول اجرای مصوبه سهمیهبندی
در گام نخست، چند تغییر مهم در نحوه تخصیص سهمیه اعمال شده است:
حذف یا تغییر سهمیه برخی خودروها
-
حذف سهمیه خودروهای پلاک دولتی
-
اعمال نرخ ۵۰۰۰ تومانی برای همه جایگاههای عرضه سوخت
-
حذف سهمیه خودروهای وارداتی
-
حذف سهمیه خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد
این تغییرات با هدف مدیریت مصرف و کاهش فشار واردات بنزین صورت گرفته است.
مرحله دوم اجرای مصوبه سهمیهبندی
کاهش سهمیه خودروهای کممصرف و غیرضروری
-
حذف سهمیه خودروی دوم و بیشتر
-
نصف شدن سهمیه دوم خودروهای شخصی دوگانهسوز
-
حذف سهمیه خودروهای سواری نوشماره داخلی
با این حال سهمیه سوخت خودروهای عمومی از جمله تاکسیها و وانتبارها بدون تغییر باقی میماند.
تسهیل تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز
برای کاهش وابستگی به بنزین، دولت اعلام کرده تبدیل خودروهای تکسوز به دوگانهسوز کاملاً رایگان و بر اساس آییننامه اجرایی قانون هوای پاک انجام میشود.
بر اساس محاسبات اقتصادی، استفاده از گاز طبیعی (CNG) حدود ۵۰ درصد ارزانتر از بنزین بوده و آلودگی کمتری ایجاد میکند. بازگشت مصرف گاز طبیعی به سطح سالهای گذشته، میتواند روزانه ۷ میلیون لیتر صرفهجویی و سالانه حدود ۱.۸ میلیارد دلار کاهش هزینه برای کشور به همراه داشته باشد.
چرا اصلاح نظام سهمیهبندی ضروری است؟
شکاف بزرگ بین تولید و مصرف
در حال حاضر، تولید روزانه بنزین کشور در حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است اما مصرف به ۱۳۵ میلیون لیتر میرسد. این اختلاف باعث شده برای تأمین نیاز داخلی، بیش از ۶ میلیارد دلار واردات انجام شود.
دولت پس از اجرای مصوبه، برای هر لیتر بنزین وارداتی که از کارت جایگاه مصرف شود، همچنان ۶۱ هزار تومان یارانه پرداخت میکند. حتی برای بنزین تولید داخل نیز ۵۰۰۰ تومان از منابع دولتی هزینه میشود.
اثر تورمی تغییرات سهمیهبندی چقدر است؟
طبق برآورد کارشناسان، سهمیه ۱۶۰ لیتری برای اکثر خودروها پاسخگوی نیاز ماهانه است. همچنین پیشبینی میشود اجرای مصوبه تنها ۰.۲ درصد اثر تورمی داشته باشد.
سیاستهای مکمل کاهش مصرف بنزین
۱. گسترش استفاده از CNG
اجرای تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانهسوز، مهمترین اقدام حمایتی دولت است.
۲. تسهیل واردات خودرو
در آییننامه جدید، واردات انواع خودرو با تعرفه مناسب مجاز شده تا بخشی از ناوگان فرسوده کشور نوسازی شود و راندمان مصرف سوخت افزایش یابد.
جمعبندی
اختلاف قابلتوجه میان مصرف و تولید بنزین، هزینه سنگین واردات، کاهش سهم سوختهای پاک و فشار بودجهای بر دولت، همگی نشان میدهد نظام انرژی کشور نیازمند اصلاح جدی و ساختاری است. مصوبه جدید دولت گامی در جهت کنترل مصرف و کاهش وابستگی به واردات به شمار میرود.
منبع: ایرنا





دیدگاهها