به گزارش بنکر (Banker)، بر اساس آمار مرکز آمار ایران و پایگاه رصد رفاه ایرانیان، تا چند ماه پیش که حذف دهکهای پردرآمد انجام نشده بود، یارانهبگیران مالک خودروهای لوکسی چون چهار دستگاه لامبورگینی، ۱۸۱ دستگاه مازراتی و ۳ هزار و ۴۵۱ دستگاه پورشه بودند.
این دادهها نشان میدهد که تفکیک دقیق دهکهای پردرآمد و حذف آنها از لیست یارانهبگیران، به دلیل شاخصهای پیچیده اقتصادی، چندان ساده نیست.
چالشهای حذف دهکهای پردرآمد
قانون برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه سال جاری، دولت را مکلف کرده است تا سه دهک پردرآمد ۸، ۹ و ۱۰ را از یارانهها حذف کند. با این حال، بررسی شاخصهای اقتصادی نشان میدهد که تفکیک دهکهای میانی (۹ تا ۵) بسیار دشوارتر از آن چیزی است که قانونگذار تصور کرده است.
پایگاه رصد رفاه ایرانیان، وضعیت اقتصادی یارانهبگیران را بر اساس دادههای بانکی، مالکیت خودرو و ملک، حمایتهای اجتماعی، سلامت، حقوق و فعالیت در بازار بورس رصد میکند و به طور مداوم بر نسبی و ناقص بودن این دادهها تاکید دارد.
آمار مالکیت خودروهای لوکس و متوسط
بررسی ارزش خودروهای موجود در کشور نشان میدهد:
- 
تنها ۰.۴ درصد خودروها بیش از پنج میلیارد تومان ارزش دارند 
- 
حذف سه دهک بالا به معنای حذف دارندگان خودروهای متوسط است و نه فقط دارندگان خودروهای لوکس مثل لندکروزر و پورشه 
همچنین تعداد خودروهای تولیدی برندهای مختلف در کشور به شرح زیر است:
- 
ایران خودرو: ۹,۹۸۷,۴۸۳ دستگاه 
- 
سایپا: ۸,۲۵۴,۵۵۵ دستگاه 
- 
رنو: ۸۵۹,۱۹۲ دستگاه 
- 
هیوندایی: ۳۴۱,۹۳۵ دستگاه 
- 
کیا: ۳۰۷,۴۶۷ دستگاه 
- 
خودروهای چینی: چند صد هزار دستگاه 
خودروهای لوکس یا پرهزینه؟
با توجه به میانگین عمر ۱۳ ساله خودروهای موجود در کشور، بسیاری از خودروها از حالت کالای لوکس خارج شده و به یک خودروی پرهزینه تبدیل شدهاند. این موضوع نشان میدهد که مالکیت خودروهای گرانقیمت لزوماً به معنای رفاه بالای خانوار نیست و ارزیابی دقیق دهکها برای حذف یارانه ضروری است.
 
           
                     
                                 
                                 
                                 
                                




دیدگاهها