بنکر | Banker
سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1404
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • RSS
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بنکر | Banker
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

چراغ رانت در روند واردات خودرو روشن گردید

12 آذر 1403
در دیگه چه خبر ؟

پس از پنج سال توقف در واردات خودرو، سیاستگذاران در شرایط کنونی اقدام به بازگشایی این مسیر کرده‌اند، اما دولتی شدن این فرآیند به چالش‌های جدیدی برای واردکنندگان و مصرف‌کنندگان منجر گردیده است.

به گزارش بنکر (Banker)، دولت سیزدهم، دو سال پیش و با توجه به فرامین رئیس‌جمهور فقید، واردات خودرو را آزاد اعلام کرد؛ با این حال، این آزادسازی به معنای تسلط بیشتر دولت بر فرآیند ورود خودروهای خارجی است.

در طول سه سال گذشته، دستورالعمل‌ها و ضوابطی که دولت برای گزینش واردکنندگان خودرو، قیمت‌گذاری محصولات و تعیین سقف قیمتی محصولات خارجی وضع کرده، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، فرآیند واردات خودرو را به ابزاری برای توزیع رانت میان برخی واردکنندگان و خریداران تبدیل کرده است.

تخصیص ارز به دو شرکت محدود گردیده است

بر اساس برخی اخبار تأییدشده، بیش از نیمی از ارز تخصیص‌یافته به واردات خودرو به دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تعلق داشته، که به واردات خودروهای چینی می‌پردازند.

آیین‌نامه اولیه واردات خودرو بر انتقال فناوری و تکنولوژی تأکید کرده بود که به معنای آن است که صرفاً خودروسازان می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند. شرکت سایپا با بهره‌گیری از فرصت ورود خودروهای چانگان، سودآوری خود را تا حدودی مدیون واردات این خودروها خطاب کرده است.

واردات خودرو به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد

در نتیجه، به نظر می‌رسد که دولتی شدن واردات خودرو در ابتدا به نفع برخی تولیدکنندگان تمام شده که از تولید محصولات خود سود نمی‌برند، بلکه واردات خودرو به منبع اصلی درآمد آن‌ها تبدیل شده است. از سویی دیگر، مصرف‌کنندگان نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

نمایشگاه‌داران خودرو که اکنون محصولات وارداتی را با درخشش خاصی به نمایش گذاشته‌اند، به عنوان بهره‌مندان اصلی از واردات دولتی شناخته می‌شوند. اما در این میان، مصرف‌کنندگان واقعی بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند. برخی از آن‌ها اعلام کرده‌اند که برای ماه‌ها با پرداخت پیش‌پرداخت‌ها در انتظار تماس شرکت واردکننده هستند، در حالی که این شرکت به بهانه انتظار برای قیمت‌گذاری دولتی، زمان را به تعویق انداخته است.

قیمت‌گذاری دولتی مانعی بر سر راه دستیابی به محصولات خارجی

قیمت‌گذاری دولتی خودروهای وارداتی نیز مانع دیگری در مسیر محصولات خارجی ایجاد کرده است. اگرچه دولت ادعا می‌کند که هدف از تعیین قیمت، تنظیم بازار است، اما این اقدام باعث شده تا مشکلاتی نظیر واسطه‌گری، دلالی و عدم دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی به این محصولات به وجود آید.

بنابراین، مداخله دولت در واردات و بازار خودروها، نه تنها به تنظیم بازار کمک نکرده، بلکه به بروز رانت‌های جدیدی در این حوزه منجر شده است.

منبع: دنیای اقتصاد
برچسب ها: ارزایران‌خودروسایپاواردات خودرو
توئیتاشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاریارسال

بیشتر بخوانید

خودرو

قیمت خودرو‌های سایپا در دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

22 اردیبهشت 1404
خودرو

جدیدترین قیمت انواع خودرو/خریداران عقب‌نشینی کردند

21 اردیبهشت 1404
خودرو

قیمت خودروهای سایپا امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

14 اردیبهشت 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار بنکر

دلار پر زور شد! داستان چی بود؟

22 اردیبهشت 1404

آخرین قیمت دلار،سکه و طلا امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

22 اردیبهشت 1404

۶ مدل بانک در راه است

22 اردیبهشت 1404

پول ملی سبک‌تر می‌شود؛ حذف صفرها رسماً کلید خورد

22 اردیبهشت 1404

سهمیه بنزین از مردادماه به کارت بانکی می‌آید

22 اردیبهشت 1404

طلا از اوج سقوط کرد

22 اردیبهشت 1404

بانک مرکزی باید رهبری ارزی کشور را در دست گیرد

22 اردیبهشت 1404

تحولات در حکمرانی پولی ایران: چگونه باید بهبود یابد؟

22 اردیبهشت 1404

بیانیه سالانه سیاست‌های پولی و ارزی

22 اردیبهشت 1404

دادگاه ویژه پولی و بانکی راه افتاد؛ بانک‌ها زیر ذره‌بین

22 اردیبهشت 1404

۴ آلت‌کوین انفجاری که بعد از جهش بیت‌کوین آماده پروازند!

22 اردیبهشت 1404

طلا دیگر امن نیست؟ / دلار تهدید می کند

22 اردیبهشت 1404

بازار بی‌رمق طلا و ارز؛ کدام سیگنال‌ها آینده را تعیین می‌کنند؟

22 اردیبهشت 1404

مزایای قانون جدید صدور چک نسبت به قانون قدیم

22 اردیبهشت 1404

قیمت آپارتمان‌های نقلی در تهران اعلام شد

22 اردیبهشت 1404

وب گردی

سقف متحرک استخر ، بیما ، عمل زیبایی بازیگران، صرافی ارز دیجیتال، پلکسی

مروری بر دسته بندی اخبار

  • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ارز دیجیتال
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه
  • بانکداری
  • بانکداری الکترونیک
  • بنکر پلاس
  • تاریخ و اقتصاد
  • خدمات آنی
  • خودرو
  • دیگه چه خبر ؟
  • صرافی
  • طلا و ارز
  • قانون بانکداری
  • کافه بانک
  • گزارش روز
  • نگاه بنکر
  • وام
  • ویژه بنکر
  • یادداشت

آخرین اخبار

دلار پر زور شد! داستان چی بود؟

22 اردیبهشت 1404

آخرین قیمت دلار،سکه و طلا امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

22 اردیبهشت 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

ما را دنبال کنید

بایگانی اخبار

  • تماس با ما
  • درباره ما

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران 24 می باشد

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ویژه بنکر
  • اخبار روز
  • بانکداری
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • دریافت شماره شبا
  • دیگه چه خبر ؟
  • تاریخ و اقتصاد
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران 24 می باشد