بنکر | Banker
سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • RSS
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بنکر | Banker
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

حذف اجتناب‌ ناپذیر ارز ترجیحی

۲۸ آذر ۱۳۹۸
در طلا و ارز

سیاست اختصاص ارز با نرخ ترجیحی از مرداد سال ۱۳۹۷ با تعیین ۲۵ قلم کالا به عنوان کالاهای اساسی به اجرا گذاشته شد. این سیاست با وجود همه مخالفت‌های کارشناسی که با آن صورت گرفت، در سال ۱۳۹۸ ادامه یافت.
البته برخی گروه‌های کالایی مانند گوشت قرمز، کره و برخی حبوبات از فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی حذف شدند. با وجود هزینه‌های بالایی که اجرای این سیاست در پی داشت، انتظار می‌رفت که برای سال ۱۳۹۹ به طور کلی ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان از محاسبات دولتی حذف شود، اما اظهارنظر مسوولان نشان می‌دهد که دولت همچنان اصرار بر اجرای این سیاست داشته و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز برای اختصاص به کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی پیش‌بینی شده است.
هزینه‌های اجرای این سیاست در گزارش‎های کارشناسی و مقالات به کرات مورد تاکید قرار گرفته است. اینکه نرخ ارز برای گروهی از کالاها پایین‌تر از نرخ ارز وارداتی سایر کالاها (نرخ ارز در سامانه نیما) باشد، موجب ایجاد رانت بزرگی می‌شود که رقابت برای دستیابی به این ارز را افزایش داده و در نتیجه اتلاف منابع را در پی دارد. در حقیقت یارانه اعطایی به کالاهای اساسی، به جای آنکه به مصرف‌کننده نهایی برسد در بین واردکنندگان توزیع می‌شود.
سایر موارد مانند تضعیف تولید داخلی، اتلاف منابع ارزی در این بخش، توزیع ناهمگون یارانه بین دهک‌های درآمدی به طوری که دهک‌های بالای درآمدی بهره بیشتری از یارانه دریافتی دارند و… از جمله هزینه‌های اختصاص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار به کالاهای اساسی است که در طول یک سال گذشته بسیار به آن اشاره شده است.
با این حال باید توجه داشت که هر چه از مدت زمان اجرای این سیاست می‌گذرد، هزینه‌های مرتبط با آن نیز افزایش پیدا می‌کند به طوری که عملا اجرای این سیاست را برای سال‌های بعد اگر نگوییم غیرممکن اما با تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین و جبران‌ناپذیر به اقتصاد ممکن می‌سازد.
ادامه سیاست اختصاص ارز با نرخ ترجیحی در سال ۱۳۹۹ با چالش‌‎های جدی مواجه است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کمبود منابع: بزرگ‌ترین چالش ادامه ارز ترجیحی کمبود منابع است. براساس اظهارنظرهای صورت‌گرفته میزان درآمدهای نفتی دولت در هفت ماهه سال ۱۳۹۸ حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر این میزان را بر عدد ۴۲۰۰ تقسیم کنیم، عدد پنج میلیارد دلار به دست می‌آید. این در حالی است که در هفت ماهه سال ۱۳۹۸، دولت حدود هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص داده است. سوال مهمی که ایجاد می‌شود آن است که سه میلیارد دلار باقیمانده از کدام محل تامین شده است؟ چند سناریو در این زمینه مطرح است که محتمل‌ترین آنها عبارت است از:
الف- تامین منابع از محل دارایی‌های خارجی بانک مرکزی: تامین منابع از این محل به شدت بر قدرت کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی اثر می‌گذارد و توان سیاستگذاری بانک مرکزی را کاهش می‌دهد.
ب- خرید ارز در نیما توسط دولت و اختصاص با نرخ ترجیحی: به نظر می‌رسد سه میلیارد دلار باقیمانده از این محل تامین شده است. در این صورت هزینه بسیاری بر دولت (و مردم) تحمیل می‌شود تا رانت آن در بین واردکنندگان توزیع شود. از طرف دیگر مشخص نیست دولت منابع ریالی برای خرید ارز با نرخ نیما را از چه محلی تامین کرده است. در صورتی که این منابع از محل بانک مرکزی تامین شده باشد، بار هزینه‌ای بسیاری در پی داشته و پیامدهای تورمی به بار خواهد آورد.
احتمال افزایش نرخ ارز: اختصاص منابع برای واردات با ارز ترجیحی که تقاضا برای این ارز را به شدت افزایش داده است، موجب کاهش قدرت دولت و بانک مرکزی در کنترل بازار ارز می‌شود. این موضوع در شرایطی است که درآمدهای ارزی در سال ۱۳۹۹ به مراتب کمتر از سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ خواهد بود. در این شرایط نرخ در بازار سنا و نیما نیز افزایش یافته و اختلاف بین ارز ترجیحی با ارز نیمایی و بازار آزاد را مجددا افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی رانت توزیع شده مجددا افزایش یافته و تقاضا برای ارز ترجیحی بیش از پیش افزایش می‌یابد.
آسیب بیش از پیش به تولید: تولید داخلی در یک سال گذشته به مقدار بسیار زیادی از سیاست ارز ترجیحی آسیب دیده است. تولیدکننده داخلی توان رقابت با کالای وارد شده با نرخ ترجیحی را ندارد. از طرف دیگر کالای واسطه‌ای و نهاده‌های تولیدی وارد شده با نرخ ترجیحی به طور یکسان در بین تولیدکنندگان داخلی توزیع نمی‌شود و تولیدکنندگانی که به این رانت دسترسی ندارند، توان رقابت با سایرین را نداشته و ورشکسته می‌شوند. برخی از تولیدکنندگان در سال گذشته از گردونه تولید خارج شده و برخی که همچنان با کاهش حاشیه سود یا حتی تولید در شرایط سر به سر در بازار باقی مانده‌اند با ادامه اجرای این سیاست، در سال آینده از بازار خارج خواهند شد.
مجموع موارد فوق نشان می‌دهد که حذف ارز ترجیحی اجتناب‌ناپذیر است و دولت در نهایت به این سمت خواهد رفت. اگر این حذف از ابتدای سال ۱۳۹۸ اجرا می‌شد، هزینه کمتری بابت آن پرداخت می‌شد و در حال حاضر نیز با وجود افزایش هزینه‌ها، حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ هزینه بسیار کمتری نسبت به بعد از آن دارد. بنابراین لازم است این موضوع در بودجه ۱۳۹۹ مورد توجه قرار گیرد.

 

برچسب ها: ارزارز ترجیحیکالاکمبود منابعلایحه بودجه
توئیتاشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاریارسال

بیشتر بخوانید

بازار ارز
اخبار روز

حذف ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی منتفی شد ؟

۷ اسفند ۱۴۰۳
اخبار روز

فاتحه اعتماد به نظام بانكي خوانده شد

۱۷ بهمن ۱۴۰۳
ارز مسافرتی
اخبار روز

ارز مسافرتی همچنان پرسود +نحوه درخواست

۱۵ بهمن ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار بنکر

صرافی

قیمت ارزهای مهم در بازار آزاد؛ سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴

۲۴ تیر ۱۴۰۴

چرا بانک‌ها بیت‌کوین می خرند؟

۲۴ تیر ۱۴۰۴

بانک‌ها چقدر وام پرداخت کردند؟ | آمار و جزئیات

۲۴ تیر ۱۴۰۴

ارز اربعین چند؟

۲۴ تیر ۱۴۰۴
خودرو

فروش فوری خودروهای وارداتی+جزئیات ثبت‌نام

۲۴ تیر ۱۴۰۴

نهنگ‌ها چه رمزارزهایی می‌خرند؟ سیگنال صعود یا دام؟

۲۴ تیر ۱۴۰۴

تهدیدهای ترامپ بازار ارزهای دیجیتال را لرزاند

۲۴ تیر ۱۴۰۴
بانک سپه

آمادگی بانک سپه برای پرداخت وام به ۱۰ هزار نفر

۲۴ تیر ۱۴۰۴

قیمت دلار پس از فعال شدن مکانیسم ماشه؟

۲۴ تیر ۱۴۰۴

قیمت سیمان امروز سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ اعلام شد

۲۴ تیر ۱۴۰۴

پول بانک ها در انحصار ۲۳ بدهکار بزرگ

۲۴ تیر ۱۴۰۴

قیمت جهانی طلا امروز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۴

۲۴ تیر ۱۴۰۴
بیت کوین

سبقت بیت‌کوین از آمازون؛ فاصله اندک تا اپل

۲۳ تیر ۱۴۰۴

اثر رکود و جنگ بر نرخ بهره بین‌بانکی نمایان شد

۲۳ تیر ۱۴۰۴

تأثیر مکانیزم ماشه بر قیمت دلار و سکه چیست؟

۲۳ تیر ۱۴۰۴

وب گردی

سقف متحرک استخر ، بیما ، عمل زیبایی بازیگران

مروری بر دسته بندی اخبار

  • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ارز دیجیتال
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه
  • بانکداری
  • بانکداری الکترونیک
  • بنکر پلاس
  • تاریخ و اقتصاد
  • خدمات آنی
  • خودرو
  • دیگه چه خبر ؟
  • صرافی
  • طلا و ارز
  • قانون بانکداری
  • کافه بانک
  • گزارش روز
  • نگاه بنکر
  • وام
  • ویژه بنکر
  • یادداشت

آخرین اخبار

آینده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا و درآمد ثابت در اقتصاد ایران

۲۴ تیر ۱۴۰۴
صرافی

قیمت ارزهای مهم در بازار آزاد؛ سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴

۲۴ تیر ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

ما را دنبال کنید

بایگانی اخبار

  • تماس با ما
  • درباره ما

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران ۲۴ می باشد

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ویژه بنکر
  • اخبار روز
  • بانکداری
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • دریافت شماره شبا
  • دیگه چه خبر ؟
  • تاریخ و اقتصاد
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران ۲۴ می باشد