براساس گزارش شرکت اکسنچر در سال ۲۰۱۵، سه نوع استراتژی دیجیتال برای بانکها به شرح زیر میباشد:
استراتژیهای مشتری دیجیتال
در این استراتژی، بانک امکان انتخاب شیوه تعامل مشتریان از طریق کانالهای دیجیتال را فراهم میکند به گونهای که مشتریان شیوه تعامل خود را در هر زمان و از هر طریقی با بانک انتخاب نمایند.
استراتژیهای سازمانی دیجیتال
در این بخش، استفاده از قابلیتهای جدید در معماری، دیجیتالی کردن فرآیند، ابزارهای همکاری دیجیتال و پذیرش یک فرهنگ دیجیتال، برای تبدیل شدن به یک سازمان کاملا دیجیتال مورد نیاز است.
استراتژیهای عملیاتی دیجیتال
فناوری اطلاعات در قلب بانکداری قرار دارد. تحول به معماری باز و پلتفرمهای فناوری انعطافپذیر، کلید اصلی ایجاد کارایی و امکان ایجاد مدلهای جدید کسبوکار در آینده است.
در صنعت بانکداری، با توجه به جایگاه بانکها در مسیر تحول دیجیتال و همچنین میزان تهدید ایجاد شده از سوی بانکهای پیشرو و شرکتهای فینتک، دو نوع استراتژی دیجیتال تهاجمی و تدافعی نیز قابل اتخاذ است که در ادامه تشریح میگردد.
استراتژیهای دیجیتال تهاجمی در بانکها
بازآفرینی مدل کسبوکار
در این استراتژی دیجیتال، مدل کسبوکار کلیدی بانک با هدف اصلی خلق و ارائه ارزش متفاوت برای مشتریان و همچنین تصاحب بازارهای جدید به مدل بانکداری دیجیتال تحول مییابد. مواردی که در این استراتژی مد نظر قرار میگیرند عبارتند از:
استفاده از پلتفرمهای دیجیتال و بازتعریف مدلهای عملیاتی با تغییر زیرساخت فناوری اطلاعات
دیجیتالیسازی و در صورت لزوم بازطراحی فرآیندها
توسعه فرهنگ دیجیتال کارکنان به منظور بهرهبرداری مناسب آنها از فناوریهای دیجیتال در فرآیندهای کاری
بازطراحی تجربه دیجیتال مشتری
در این استراتژی با هدف بازطراحی تجربه دیجیتال مشتری به توسعه کانالهای دیجیتال با محوریت مشتریان و همچنین افزایش سهم بازار با تمرکز بر جذب مشتریانی که بیشتر از کانالهای دیجیتال استفاده میکنند توجه میگردد.
استراتژیهای دیجیتال تدافعی در بانکها
بهبود مدل کنونی کسبوکار
در این استراتژی از فناوریهای دیجیتال در جهت کاهش هزینهها و یا افزایش درآمدها استفاده میشود. از مهمترین اقدامات در راستای کاهش هزینهها میتوان به بهبود ترکیب استفاده از کانالهای دیجیتال بازاریابی و ارتباط با مشتریان، استفاده از فناوریهای دیجیتال برای کاهش هزینههای اداری و عملیاتی و بهینهسازی اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات اشاره نمود. همچنین در راستای افزایش درآمدها، اقداماتی مانند بهرهبرداری از ابزارهای تجزیه و تحلیل پیشرفته دادههای مشتریان و استفاده از فناوریهای دیجیتال جهت بهبود تعاملات با مشتریان در کانالهای دیجیتال در دستور کار قرار میگیرد.
بهبود محصولات و خدمات کنونی
تمرکز این استراتژی بر بهبود محصولات و خدمات با استفاده از فناوریهای دیجیتال میباشد. در این راستا، سفارشیسازی و شخصیسازی محصولات و خدمات مد نظر قرار میگیرد.
*دکتر مهدی شامی زنجانی