به گزارش بنکر (Banker)، طبق تحقیقات انجامشده، اکثر بانکهای موفق از جمله ایران زمین به دنبال تحول دیجیتال همراه با نوآوریهای پیشرفته هستند تا سطوح سودآوری خود را ارتقا دهند؛ به همین دلیل شکاف ایجادشده در جذب و رضایتمندی مشتریان و کارایی و بلوغ دیجیتال، بین بانکهای پیشرو در تحول دیجیتال و بانکهای سنتی بهوضوح مشخص است.
بسیاری از مؤسسات مالی و بانکها، بهبود تجربه مشتریان را در اولویت خود قرار دادهاند، در حالی که سایر مؤسسات، طبق روال سالهای گذشته هنوز بر محدود کردن و مدیریت هزینهها تمرکز دارند.
تغییرات ساختاری در نیروی انسانی، هزینههای آموزش و توانمندسازی، بازطراحی مدلهای کسبوکاری که بهدلیل ایجاد ساختارهای غیررسمی قدرت یا منافع، به بروز مقاومت درونسازمانی طی زمان منجر شدهاند، از جمله ریسکهای حرکت در مسیر تحول دیجیتالی هستند .
در واقع مدل بانکداری جدید انعکاسی از رقابت چابک و تهاجمی با انتظار بهرهوری بیشتر برای سهامداران است. در این نوع بانکداری کارایی حاصل از مدلهای مبتنی بر پلتفرم هم بسیار پر رنگ و قابل توجه است که بانک ایران زمین بسیار موفق عمل کرده است.
ازطرفی در دوران همهگیری، انتظارات دیجیتالی مشتریان بهشدت افزایش یافته و با خروج از این بحران، تفاوت سازمانهای پیشرو در تحول دیجیتال با سازمانهایی که بهصورت جعلی خود را پشتیبان تحولات معرفی کردهاند، یعنی بهدنبال تغییرات سطحی برای پاسخگویی به نیازهای کوتاهمدت بودهاند، بیش از پیش مشخص خواهد شد که بانک ایران زمین هم با ارائه خدمات به روز و متنوع انتظارات مشتریان را به مراتب بالابرد .
پر واضح است که رفتارهای بانکی و پرداختی مصرفکنندگان به طرز چشمگیری در این دوران تغییر کرده است به طوری که روشهای سنتی جذب مشتری، بعد از پاندمی کرونا کارایی ندارند.
بانکداری دیجیتال از کانون توجه جوانان فراتر رفته و به روشی استاندارد برای تمام خدمات مالی تبدیل شده است که دراین شرایط مشتریان بانک ایران زمین وفادارترخواهند بود.
با فروکشکردن پاندمی کرونا، مؤسسات مالی و بانکها متوجه خواهند شد که وجود شعب فیزیکی و حضور پرتعداد در خیابان، الزامی برای جذب یا حفظ مشتریان نیست و بازگشت به پول نقد، چک یا سیستمهای فروش که به تعاملات حضوری نیاز دارد، امکانپذیر نخواهد بود یا دستکم سختتر خواهد شد.
کرونا ضرورت ارزیابی مجدد مدلهای کسب و کاری موجود، ساختار و معماری سیستمهای پردازشی و شبکههای توزیع و تعهد به نوآوری برای درک نیازهای مصرفکنندگان را بهوضوح نمایان کرده است. بدیهی است که این موارد، انتظار ارائه راهحلهای دیجیتالی ساده را افزایش میدهند.