افزایش قیمت خودرو از سر گرفته شد

بازار خودرو طی سال های گذشته با افزایش قیمت های پی در پی مواجه بوده که هرچند طی روزهای گذشته نوسان قیمت کمتر شده اما تکلیف این بازار هنوز مشخص نیست.

به گزارش بنکر (Bankerنمایندگان مجلس برای ایجاد تعادل در بازار، طرح عرضه خودرو در بورس را ارائه داده اند که هنوز به سرانجام نرسیده است.

ارزان‌ترین خودروهای بازار ایران این روزها به قیمت‌های بالاتر از ابتدای فروردین در فضای مجازی فایل می‌شوند. هرچند محدودیت‌های کلی مانع از خرید و فروش عادی خودرو و سایر اقلامی از این دست داده است اما با این حال در فضای مجازی قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۱۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

ماندگاری قیمت‎ها در این محدوده نشان از آن دارد که معامله‌گران قصد دارند سیگنال بالا ماندن قیمت در بازار را تا زمان عادی شدن وضعیت حفظ کنند .

بر این اساس هر دستگاه پراید ۱۳۱ نیز به قیمت ۱۱۲ میلیون تومان در فضای مجازی فایل شده است. بسیاری از فروشندگان البته وعده تخفیف در پای معامله را نیز به خریداران می‌دهند. با این حال فعالان بازار معتقدند خرید و فروش چندانی در کار نیست و مشتری این روزها در بازار خودرو نایاب‌تر از فروشنده است.

قیمت هر دستگاه پراید ۱۵۱ مدل سال ۱۳۹۹ اما ۱۱۶ میلیون تومان اعلام شده است. با این حال فروشندگان بهای پراید ۱۵۱ شماره شده در سال جاری ، چهار میلیون تومان گران‌تر یعنی ۱۲۰ میلیون تومان اعلام می کنند. وانت پراید یا پراید ۱۵۱ تنها مدل خودروی پراید است که همچنان در خط تولید قرار دارد که انواع پراید از خط تولید خارج شده‌اند.

کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه خودرو تا زمان برگزاری انتخابات گران نخواهد شد، اضافه کرد:با توجه به اینکه فرآیند قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت زمان بر بوده و از سویی انتخابات در پیش است، بسیار بعید است که خودرو تا پیش از انتخابات افزایش قیمت داشته باشد، از سوی دیگر اقداماتی که انجام می‌شود، در مورد جلوگیری از افزایش قیمت خودرو، بیشتر جنبه رسانه‌ای دارد، تا به مردم نشان داده شود، که برخی از دستگاه‌ها می‌توانند اقدامات اینچنینی را انجام دهند، چرا که با وجود تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، در تابستان نهایتا خودرو گران خواهد شد.

قیمت خودرو وابسته به نرخ دلار است

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به پس گرفتن اعلام افزایش قیمت خودرو توسط رئیس شورای رقابت، گفت: با توجه به اینکه قیمت گذاری خودرو طی این سال‌ها همواره دستوری بوده، این موضوع به زیان انباشته خودروسازان افزوده است به طوری که گفته می‌شود به صورت رسمی آن‌ها نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، علت این موضوع نیز کاملا مشخص است، به دلیل اینکه فاصله قیمتی بین نرخ کارخانه و حاشیه بازار شکاف بسیار زیادی دارد، این موضوع باعث شده که نفع این فاصله قیمتی به جیب دلالان برود.

وی با اشاره به اینکه بازار خودرو با دستور و حرف این مسئول و آن مسئول حرکت نمی‌کند، اظهار داشت: اگر دلار به هر دلیلی با افزایش قیمت مواجه شود خودرو گران خواهد شد و در مقابل نیز اگر نرخ ارز کاهش یابد خودرو نیز می‌تواند افت قیمتی را تجربه کند، اینکه قیمت کارخانه خودرو افزایش پیدا کند یا خیر به دلیل این که بسیاری از مصرف کنندگان نمی‌توانند به چنین قیمتی نیاز خود را برطرف کنند نمی تواند چندان مهم باشد.

کاکایی افزود: قیمت خودرو آنقدر بالا رفته که مردم به عنوان مصرف کننده اصلی و کسی که تقاضای واقعی خرید داشته باشد، قدرت خریدشان اجازه نمی‌دهد که بتواند خودروی مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند، بنابراین بخش تقاضای واقعی بازار خودرو در رکود کامل قرار دارد و این نیازی که در بازار وجود دارد بیشتر مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است که افراد برای حفظ ارزش دارایی خود اقدام به ثبت نام و شرکت در قرعه‌کشی خودرو می‌کنند.

ماندگاری قیمت‎ها در این محدوده نشان از آن دارد که معامله‌گران قصد دارند سیگنال بالا ماندن قیمت در بازار را تا زمان عادی شدن وضعیت حفظ کنند .


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
SecImgSes
* نظر:
banker
نگاه بنکر
چهره های ماندگار