پاسخ این پرسش را در بررسی ویژگیهای کاربردی درگاه پرداخت خواهید یافت. برای نمونه در کنار عواملی مانند امنیت بالای تراکنشها، سهولت انجام کار برای کاربران و سرعت انجام تراکنشها که سه ویژگی اساسی درگاه پرداخت آنلاین در جذب مشتریان بیشتر خواهند بود، برخی از ویژگیهای کاربردی و جانبی نیز در پنل مدیریتی درگاههای پرداخت، به ویژه درگاههای پرداخت واسط مانند درگاه رایان پی و امثال آن وجود دارد که کمک میکند کسب و کارها در مسیر رشد و توسعه گام بردارند. برای نمونه یکی از مهمترین این ویژگیهای کاربردی، قابلیت گزارشگیری درگاه پرداخت است که در ادامه با جزییات بیشتری به آن میپردازیم.
قابلیت گزارشگیری درگاه پرداخت چیست؟
از گذشته تاجران و صاحبان کسب و کارها، علاقهی زیادی به این موضوع داشتند که بتوانند همواره فرآیند فروش مجموعهی خود را زیر نظر بگیرند. برای دستیابی به چنین هدفی، شما نیاز به نیروی انسانی و صرف وقت زیادی خواهید داشت، تا بتوانید بهطور نسبتاً دقیقی از وضعیت روزانه و ماهانهی فروش محصولات و خدمات کسب و کارتان، باخبر باشید. این مسئله اکنون نیز برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی برجسته و مهم جلوه میکند.
بنابراین آنها نیز تلاش میکنند با استخدام نیروی انسانی حسابدار و صرف زمان و هزینه، به یک اشراف نسبی بر میزان فروش محصولات خود دست بیابند. اما چنانچه استفاده از درگاه پرداخت را به عنوان روش منتخب دریافت وجه از مشتریانتان انتخاب کنید، این فرآیند شکلی دیگری پیدا خواهد کرد. در واقع درگاه پرداخت واسط در پنل مدیریتی قابلیت گزارشگیری از تراکنشها را خواهد داشت. این گزارشگیری به چه مفهوم است؟
به عبارتی مدیر هر مجموعه میتواند از طریق این قابلیت پنل مدیریتی درگاه پرداخت، بدون صرف زمان زیادی، به سادگی و در بازههای زمانی دلخواه، از تراکنشهای انجام شده و تراکنشهای نیمهتمام گزارشهای طبقهبندی و دقیقی که شامل مبلغ، زمان انجام تراکنش و مرجع تراکنش میباشد، در دسترس داشته باشد. بدیهی است که این گزارشهای دقیق، در چه راستایی میتواند برای کسب و کارها دارای اهمیت باشند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
قابلیت گزارشگیری و شفافیت وضعیت مالی شرکت
پنل مدیریتی درگاه پرداخت واسط با ارائهی قابلیتی به عنوان گزارشگیری، به کسب و کارها کمک میکند فضای مالی مجموعهی خود را کاملا شفاف کرده و به طور مستمر و مدونی بر این فضا نظارت کنند. در واقع مدیر مالی مجموعه میتواند به تفکیک، تمام تراکنشهای انجام شده، تراکنشهای ناموفق و تراکنشهای نیمهتمام را رصد کرده و آنها را دستهبندی نماید. برای پیگیری تراکنشها درگاه پرداخت، نیاز به صورت مغایرت بانکی و دانستن علل ناموفق بودن تراکنشها داریم.
این دو نکته برای تمامی کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. کسبوکارهای سنتی به منظور پیگیری دسته تراکنشهای ناموفق خودشان، باید با شرکتهای ارائه دهندهی خدمات پرداخت و یا شاپرک تماس میگرفتند و علت مشکل را از این طریق مییافتند. برای نمونه ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که درست موقع انجام یک درخواست بانکی به صورت اینترنتی مثلا خرید اینترنتی یا انجام عملیات کارت به کارت، پول از حسابتان کسر شده اما با پیغام تراکنش ناموفق روبرو شدهاید. عموما در چنین شرایطی، وجه پرداختی نهایتا طی ۷۲ ساعت به حساب شما مسترد خواهد شد. اما گاهی چنین اتفاقی نمیافتد و حتی پس از این مدت زمان نیز وجه به حساب شما بر نمیگردد.
قابلیت مدیران مالی میتوانند از گزارشهای درگاه پرداخت برای پیگیری مواردی که به پشتیبانی مجموعه ارجاع داده میشود، استفاده نمایند. از طرف دیگر مدیر مالی یک مجموعهی تجاری میتواند به کمک این قابلیت مهم، اولا گزارشهای متنوعی را شخصیسازی کرده و در قالب سرویسهای Push، Inquiry ،ITDارائه نماید. همچنین این قابلیت میتواند ریز تراکنشها در تمام چرخههای شاپرکی را ارائه دهد.
قابلیت گزارشگیری و آنالیز فروش
یکی از راهکارهایی که به کسب و کارها کمک میکند تا به سرعت در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارند، آنالیز فروش است. آنالیز فروش، نقاط قوت و ضعف مجموعههای تجاری را آشکار مینماید و این فضا را فراهم میکند تا مدیران بتوانند به کمک آن، ایدههای تازهای مطرح کرده و در صدد پوشش نقاط ضعف خود در امر فروش بر بیایند.
همچنین آنالیز فروش نقاط قوت پروسهی فروش را نیز برای مدیران هر مجموعه آشکار میکند. سپس با تکیه بر این نقاط قوت، میتوان به افزایش فروش دست پیدا کرد. با این وصف قابلیت گزارشگیری درگاه پرداخت، بهترین و کاربردیترین ابزار برای دستیابی به یک آنالیز فروش استاندارد خواهد بود. در واقع گزارشهای طبقهبندی شدهی درگاه پرداخت، مصالح کافی برای ساختن یک آنالیز دقیق فروش خواهند بود. مدیران میتوانند ریز تراکنشهای فروش هر محصول را در گزارشهایی جداگانه دریافت کنند تا در نهایت آنالیز دقیقتری نیز در اختیار داشته باشند.
قابلیت گزارشگیری و کاهش هزینهها
یکی از دغدغههای همیشگی در میان مدیران کسب و کارها، کاهش هزینههای مختلف است. هر ابزار و راهکاری که بتواند به روند کاهش هزینهها کمک کند، قطعا مورد پسند مدیران خواهد بود. از طرفی یکی از هزینههای ثابت در هر کسب و کار اینترنتی که دارای فروشگاه است، هزینههای مربوط به حسابداری خواهد بود. از حقوق نیروی انسانی تا وقت و انرژی مدیران که در این زمینه تلف میشود، همگی جزئی از هزینههای مصرفی شرکتها محسوب میشود.
وقتی کسب و کارها از درگاه پرداخت اینترنتی برای انجام تراکنشهای مشتریانشان استفاده کنند، و در کنار آن از قابلیتهای جانبی مانند گزارشگیری تراکنشها نیز بهرمند میشوند. قابلیت گزارشگیری با حذف نیروی انسانی در زمینهی حسابداری اولاً هزینههای بخش حسابداری شرکتها را کاهش میدهد و ثانیاً به مدیران اجازه میدهد بدون صرف وقت زیادی همواره در جریان جزییات تراکنشهای کل مجموعه باشند. سرانجام این فرآیند نیز به کاهش هزینههای کلی مجموعه ختم میشود.