به گزارش بنکر (Banker)، مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی از برگزاری اولین «رویداد تنظیمگری و نظارت: صیانت از مشتریان بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی» در تاریخ ۲۲ دیماه ۱۴۰۴ خبر داد.
این همایش با هدف ارتقاء نظام بانکی کشور در حوزه صیانت از مشتریان و معرفی بانکهای برتر در این زمینه، برگزار خواهد شد. همچنین در این رویداد، از «اولین منشور صیانت از مشتریان» توسط رئیس کل بانک مرکزی رونمایی خواهد شد.
تغییر نگرش بانک مرکزی در راستای صیانت از مشتریان
دکتر علیاکبر میرعمادی، مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی، در این باره اظهار داشت: بانک مرکزی با تغییرات ساختاری جدید، رویکرد خود را از «واکنشی» به «پیشگیرانه» تغییر داده است.
پیش از این، رسیدگی به شکایات مشتریان در دستور کار قرار داشت، اما اکنون هدف بانک مرکزی ارتقاء سازوکارهای صیانت از مشتریان است بهگونهای که از بروز شکایات جلوگیری شود.
محورهای اصلی همایش صیانت از مشتریان
در این همایش، به بررسی هفت محور اصلی پرداخته خواهد شد که شامل موارد زیر است:
-
چارچوبهای حقوقی و مقرراتی صیانت از مشتریان
-
مسئولیتپذیری، شفافیت و پاسخگویی بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی
-
سازوکار نظارتی در حمایت از مشتریان بانکها
-
فناوری و امنیت تراکنشهای مالی و حفاظت از اطلاعات مشتریان
-
سهولت دسترسی به خدمات بانکی برای اقشار مختلف جامعه
-
راهکارهای نوآورانه برای کاهش هزینههای خدمات بانکی
-
اطلاعرسانی و ارتقای سواد مالی مشتریان بانکی
دکتر میرعمادی افزود: هدف این رویداد، هماندیشی با نخبگان و محققان در جهت ارتقاء صیانت از مشتریان و بهبود عملکرد بانکها و موسسات اعتباری است.
اهدای «جایزه صیانت از مشتریان» به بانکهای برتر
در حاشیه این همایش، «جایزه صیانت از مشتریان» به بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی برتر اهدا خواهد شد. این جوایز بهمنظور تشویق و قدردانی از اقداماتی است که در راستای حفظ حقوق مشتریان صورت گرفته است.
دکتر میرعمادی همچنین اشاره کرد که بانکها بر اساس شاخصهای خاصی که شامل ارزیابی بازرسان و نظرسنجی از مشتریان خواهد بود، رتبهبندی شده و بهترینها معرفی خواهند شد.
رونمایی از اولین منشور صیانت از مشتریان
یکی از مهمترین برنامههای این همایش، رونمایی از اولین منشور صیانت از مشتریان خواهد بود. این منشور پس از مشورت با کانون بانکهای خصوصی، شورای هماهنگی بانکها، نخبگان و کارشناسان تدوین شده و هدف آن، ایجاد یک چارچوب قانونی و اجرایی جامع برای حمایت از حقوق مشتریان در نظام بانکی کشور است.
مهلت ارسال مقالات و ثبتنام در همایش
آخرین مهلت ارسال مقالات برای این همایش ۱ دیماه و آخرین مهلت ثبتنام برای شرکت در آن نیز ۱۵ دیماه اعلام شده است. پژوهشگران و محققان میتوانند مقالات خود را از طریق وبسایت www.bcp.mbri.ac.ir ارسال کنند.




دیدگاهها