اگر افراد دیجیتال در تیم تصمیمگیری بانک حضور نداشته باشند، چگونه میتوان آن را به بانک دیجیتال تبدیل کرد؟ اما مسئله از این هم بزرگتر است.
تصور کنید تیم رهبری یک بانک بزرگ، ۱۰ صندلی دارد. ۱۰ صندلی توسط افراد مختلفی پر شده است که هرکدام با عملکرد خوب در نقشهایشان به آنجا رسیدهاند. مدیرعامل بانکدار است، مدیر ارشد عملیات متخصص در عملیات بانکی، مدیر ارشد بازاریابی متخصص در بازاریابی بانکی، مدیر ارشد مالی متخصص در حوزه مالی بانکی، مدیر ارشد ریسک متخصص در حوزه ریسک بانکی و به همین ترتیب سایرین هم از تخصصهای حوزه خود برخوردارند. نکته قابل توجه اینکه همه آنها افراد بانکی هستند.
آنها با انجام امور همیشگی بانکداری و عملکرد خوب، به این صندلی رسیدهاند. به عبارت دیگر، صندلی آنها بهعلت انجام خدمات وفادارانه به آنها داده شده است. این صندلی فقط در صورت ترک سازمان، بازنشستگی یا مرگ خالی خواهد شد. راه دیگری برای اینکه شخص دیگری به آن صندلی دست پیدا کند وجود ندارد. در صورتی هم که صندلی آنها خالی شود، مدیرعامل فقط او را با شخصی جایگزین میکند که در تمام مدت زندگی خود در این بانک بوده و بیشترین شباهت را به فرد قبلی دارد. به عبارت دیگر، یک بانکدار دیگر.
پس چگونه باید افراد دیجیتال را به اتاق هیئت مدیره بانک وارد کنید؟ اگر همه افراد تیم رهبری بانکدارانی باشند که هرگز در زمینه دیجیتال یا دیجیتالیشدن کار نکردهاند، چگونه میتوانید این بانک را به یک بانک دیجیتال تبدیل کنید؟ این مورد، امر بسیار دشواری است. از این گذشته، هیچکس در تیم رهبری به این گزینه رأی نخواهد داد که جایگاه خود را تقدیم یک رهبر دیجیتال کند. آنها بعد از سالها انجام کارهایی که همیشه انجام میدادهاند، به صندلی کنونی خود رسیدهاند و اکنون قصد ترک آن را ندارند.
به همین دلیل است که بسیاری از افراد بانکی از تحول دیجیتال صحبت میکنند اما آن را پیادهسازی نمیکنند. آنها افراد بانکی هستند و همیشه در امور بانکداری بودهاند و فناوری را درک نمیکنند. اینکه بانکها صرفا توسط بانکداران اداره میشوند، یک تضاد اساسی در اغلب بانکهای امروز است. اگر در بانکی هستید که فقط توسط بانکداران اداره میشود، چگونه میتوانید به یک بانک دیجیتال تبدیل شوید؟ یک بانک دیجیتال، به همان میزان که بانک است، دیجیتال هم هست. اگر فقط بانكداران، در حال رهبری و تحول بانک شما هستند، چگونه میتوانید به یک بانک دیجیتال تبدیل شوید؟ اگر فقط رهبرانی دارید که صرفا بانکداری را درک میکنند، چگونه میتوانید به یک بانک دیجیتال تبدیل شوید؟
به همین دلیل است که بانکهای کمی واقعا در مسیر دیجیتالی شدن هستند. منظور از تعداد محدود، بانکهایی همچون بیبیویای، دیبیاس و جیپیمورگانچیس هستند که افرادی را در اختیار دارند که واقعاً فناوری و دیجیتالیسازی را درک میکنند. لازم نیست که آنها تمام عمر خود در حوزه فناوری کار کرده باشند (مانند جیمیدیمون که یک متخصص فناوری اطلاعات نیست)، اما باید از نحوه تحول بانک به وسیله فناوری آگاه باشند. به همین دلیل است که این چند بانک منتخب، تغییرات عمدهای را با کمک فناوری انجام میدهند و در تیمهای رهبری خود افراد متخصص فناوری دارند. ساختار ۱۰ صندلی هیئت مدیره آنها با هدف اطمینان از حضور دو، سه، چهار یا پنج نفر توسط افراد آشنا با دیجیتالسازی، بازطراحی شده است.