در بازار خودرو ایران اتفاقات عجیب کم نیستند که شاید مهمترین آن مسخرهترین خودروهایی است که فقط برای ایرانیها ساخته شده است.
به گزارش بنکر (Banker) ،در این نوشتار به خودروهایی اشاره شده است که هیچگونه نگاه علمی و رفاهی در آن دیده نشده است و صرفا برای پر کردن جیب های خودروسازان ساخته شده است.
آردی| پیکان در لباس پژو
ظاهر پژو آردی همان پژو ۴۰۵ بود که با قیمت کمتر راهی بازار شد و انتظار میرفت که مورد استقبال مردم قرار بگیرد. اما در اصل این خودرو، پیکانی بود که با لباس پژو ۴۰۵ وارد بازار شد و به همین دلیل، قیمت ارزانی داشت.
در اواخر دهه80، زمانی که پژو ۴۰۵ قیمتی برابر با 10 تا 11 میلیون داشت، پژو آردی صفر، زیر 8 میلیون تومان خرید و فروش میشد. آن زمان، 3 میلیون تومان مابه التفاوت برای یک خودرو، زیاد به حساب میآمد.
با این حال، دلایل متعددی منجر به تولید پژو آردی شد اما مهمترین آن، همانی بود که گفتیم؛ خودرویی ارزان با ظاهری زیبا! پژو آردی اولین بار در سال ۷۸ به بازار آمد.
مدلی که از سال ۸۲ به بعد روانه بازار شد، اشکالات کمتری داشت و به لحاظ برخی امکانات، کاملتر از مدلهای قبلی بود. شرکت سازنده یعنی «ایران خودرو»، تغییراتی در این مدلها بهوجود آورد و آنها را بهینه کرد.
از جمله تغییرات صورت گرفته در این مدل، مجهز کردن آن به سیستم موتور انژکتوری، فرمان هیدرولیک، کولر و … بود.
این خودرو دارای بدنه مربوط به سری اول پژو ۴۰۵ و پیشرانه(موتور) خودروی پیکان بود. پژو آردی با توجه به عقببودن دیفرانسیل و مخفف کلمه «Rear wheel drive»، پژو RD نام گرفت.
پژو روآ| ترکیب آردی و ۴۰۵
شرکت تولیدکننده پژو آردی که آن خودرو ترکیبی از پیکان و پژو 405 بود، از سال ۱۳۸۵ به بعد برای جبران ضعف شتابگیری این خودرو، سیستم پیشرانه آن را بهینه کرد و مدل بهینه شده را «پژو روآ» نامید. پژو روآ با بدنه پژو ۴۰۵ و موتور ارتقا یافته پیکان به دست مشتریان رسید.
جانشین آردی یعنی پژو روآ اگرچه ممکن است در ظاهر همان آردی به نظر آید ولی از لحاظ فنی و موتوری تغییراتی در آن به وجود آمد.
موتور این خودرو نسبت به آردی بهینه و در روآ ۱۴ اسب بخار و در روآ سال ۱۷ اسب بخار به آن افزوده شد. تفاوت ظاهری روآ با آردی استفاده از سپرهای مشکی در روآ بود.
در ضمن، مهمترین نقاط قوت پژو روآ شامل کابین جادار و استحکام بدنه قابل قبول بود اما انتقال بیش از حد صدای موتور و گیربکس به داخل اتاق و ناهماهنگی نسبی قدرت پیشرانه با وزن اتاق و … هم از معایب آن به شمار میرفت.
پیکان وانت| پرقدرت و محبوب
اولین پیکانها در سال 1346 و با قیمت 15 هزار تومان به فروش رسیدند که مورد استقبال مردم قرار گرفتند. دولوکس از مدلهای اولیه پیکان بود که تولید آن با سپر شمشیری و فرم بدنه کبریتی از سال 1346 آغاز شد.
بدون شک میتوان گفت این نسخه یکی از زیباترین مدلهای پیکان بود. پیکان جوانان، استیشن، تاکسی و … از دیگر انواع پیکان بود که راهی بازار شد.
پیکان آن قدر خودروی محبوب و کاربردی بود که روی پلتفرمش نسخه وانت هم به تولید رسید تا پاسخگوی نیازهای مختلف باشد.
از اینرو پیکانوانت یکی از کاربردیترین مدلهای پیکان بود که برای جابه جایی بارهای سبک استفاده شد که تولید آن تا سال 1394 ادامه داشت و جای خود را به وانت آریسان داد.
پراید وانت| جایگزینی برای پیکانوانت
پراید خودرویی است که سال ۱۳۷۲ شرکت سایپا آن را تولید کرد و به تدریج مدلهای مختلف آن از صندوقدار و هاچبک با اسامی مختلف مانند صبا، نسیم، پراید ۱۴۱، سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۳۲ راهی بازار شدند.
بسیاری از مدلهای مختلف این مدل خودرو طی سالها به دلایل مختلف از رده خارج شد و دیگر تولید نشد.
یکی از مدلهای پراید که روانه بازار مصرف شد، وانت پراید است که پراید وانت ۱۵۱ نام دارد. با تولید این خودروی کوچک گزینه فروش وانت پراید در شرکت خودروسازی سایپا در دسترس علاقه مندان قرار گرفت و کسانی که به دنبال خرید وانتی جمع و جور بودند این مدل خودرو را انتخاب کردند.
این وانت ساخته شرکت سایپا که به منظور جایگزینی پیکان وانت تولید شد از خانواده پراید است و آن را با طراحی شبیه خودروهای پراید در خیابانهای شهرهای ایران مشاهده میکنیم و بیشتر برای حمل لوازم سبک استفاده می شود که قادر به حمل آن ها باشد. سایپا ۱۵۱ سال ۱3۹۳ شمسی تولید شد و موتوری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپه دارد.
حجم موتور این وانت ۱۳۲۳ سی سی و حداکثر قدرت آن ۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه است. دنده آن ۵ سرعته دستی، فرمان آن هیدرولیک و همچنین شتاب این خودرو از صفر تا صد ۱۴.۵ ثانیه محاسبه شده است.
صرف نظر از طراحی نه چندان جذاب این خودرو، از معایب آن میتوانیم به دیفرانسیل جلو بودن آن اشاره کنیم که کنترل آن را سختتر میکند.
ضمن این که در اتاقک وانت پراید دو سرنشین جا داده میشوند و همین فضای کم موجب میشود ورود به اتاقک برای افرادی که جثه بزرگی دارند، سخت باشد.
آریسان| بدنه پژو پارس با فرمان سمند
ایران خودرو سال 1393، وانت دیگری را با نام «آریسان» معرفی و روانه بازار کرد. درواقع وانت آریسان جایگزین وانت پیکان شده بود.
ظاهر این خودرو کاملا مشابه پژو پارس بوده و حتی کابین آن هم یادآور این محصول است. رودریها از پژو 405 گرفته شده و فرمان آریسان هم کپی فرمان سمند است.
موتور آریسان همان پیشرانه 1.7 لیتری دوگانهسوز موجود در وانت باردو است که موتور پژو روآ بوده است. مهمترین ویژگی منفی نسل اول آریسان، شاسی ضعیف آن بود.
این ضعف در حدی بود که اگر بیش از حد بارگیری میشد، احتمالا شاسی خودرو میشکست و چند باری هم تصاویر آن در شبکههای اجتماعی پربازدید شد. البته این ضعف، بعدها و در نسل دوم این خودرو یعنی از سال 1401 برطرف شد.