ترخیص کالا از مراحل پایانی فرایند گمرکی است. کالاها بعد از واردات به کشور درون انبارها نگهداری میشوند تا آزاد شوند. البته خیلی از شرایط و موقعیت ها باعث میشود که کالاها زمان بیشتری درون انبار باقی بمانند؛ در واقع بعد از واردات کالاها در همان روز ترخیص نمیشوند بلکه عبور از مراحل ترخیص در بهترین حالت شاید چندین هفته طول بکشد، البته بستگی به نوع کالا نیز دارد. همه قوانین گمرکات برای ترخیص کالا اغلب مشابه است و تنها ممکن است نوع و حمل و نقل آن متغیر باشد. برای این که بتوانید این مسیر را سریعتر پیش ببرید باید فاکتورهای بسیاری را در نظر بگیرید.
ترخیص کالا و تحویل آن به صاحب
همانطور که از کلمه ترخیص مشخص است، به معنای آزاد شدن است. بنابراین ترخیص کالا به معنای آزادسازی و تحویل آن به صاحب خود است. برای این که کالاها زودتر به مقصد برسند، صاحبان کالا باید روش های مختلفی را زیر و رو کنند تا با کمک یک شخص ماهر و متخصص بتواند به سرعت کالای خود را تحویل بگیرد. قوانینی که برای ترخیص کالا وضع شده باید به ترتیب انجام شود و برای هر مرحله نیازمند مجوزات مربوطه هستید. ترخیص pvc که یکی از کالاهایی است که استفاده بسیاری از آن میشود به مراتب جز کالاهایی است که ترخیص آن راحت است. شاید بگویید چرا راحت؟ برخی کالاها مانند دارو، مواد خوراکی بسیار سریع باید ترخیص شوند تا خراب نشوند یا آسیب نبینند. به لحاظ ماهیت ترخیص پی وی سی آسان تر است.
مدارکی که باید برای ترخیص کالا همراه داشته باشید!
1. مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا: دفترچه بیمه ، اصل و کپی کارت ملی، اصل وکالت نامه محضری، معرفی نامه.
2. مدارک مربوط به صاحب کالا: کپی از تمامی صفحات کارت بازرگانی، کپی کارت ملی، کارت بازرگانی، اصل کارت ملی
3. مدارک مرتبط به کالا: ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه: شامل2 تعداد و علامت کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی، تعداد کانتینر، ناخالصی های کالا و بسته ها، پروفرما (مشخصات کالا)، فهرست عدل بندی، گواهی مبدا،ثبت سفارش بازرگانی، بیمه نامه.
مدت زمان لازم متناسب برای ترخیص کالا
کالاها برای این که بین کشورها جا به جا شوند نیاز به حمل و نقل های قوی دارند. حمل و نقل کالاها به طور کلی به سه بخش دریایی، زمینی و هوایی تقسیم میشود. که حمل و نقل هوایی سرعت بسیار بالایی دارد ولی به نسبت سایر روش ها گران تر است. ترخیص کالا از گمرک نیازمند شناخت و آگاهی بسیار است زیرا اگر راجع به مراحل موجود و شرایط آگاه نباشید دچار ضررکرد و معطلی بسیار میشوید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک مرکز معتبر و استخدام یک ترخیص کار ماهر است. این شخص با آگاهی کامل برای این فرایند اقدام میکند و شما را در مسیر سرعت قرار میدهد .
عوامل تاثیرگذار در ترخیص کالا
1. برخی محموله ها با کالای شما همزمان در یک مکان قرار میگیرند و با هم از گمرک عبور میکنند که بسیار تاثیر گذار در زمان ترخیص کالای شما نیز است.
2. نوع و تعداد کالا در مدت زمان ترخیص بسیار تاثیر دارد پس اول باید نوع کالا تعیین شود تا بتوان برای زمان ترخیص آن اقدام کرد.
3. کشوری که کالاها را دریافت کرده و به عنوان کشور مقصد شناخته میشود مهم ترین مبحث در ترخیص کالا است که به نسبت قوانین آن، زمان ترخیص تخمین زده میشود.
به سرعت کالاهارو ترخیص کن!
در مرحله اول بهتر است که مدیریت زمان برای دریافت اسناد مرتبط به ترخیص کالا بررسی شود. به این منظور که برای طی شدن روند ترخیص تمام مدارک و اسناد مربوطه باید تهیه شود و ارائه گردد، پس از بررسی های ضروری تاییدیه آن صادر میشود و میتوانید به مرحله بعد بروید.
مرحله دوم اسناد و مجوزاتی است که برای تشریفات گمرکی استفاده میشود. خود تشریفات گمرکی به چند بخش تقسیم میشود که هر کدام نیازمند مدارک مرتبط خود است. هرچقدر تشریفات گمرکی به شکل مطلوب انجام شود، سرعت ترخیص کالا بالا میرود.
مرحله سوم استخدام یک ترخیص کار ماهر است که این اشخاص میتوانند به صورت حقیقی یا حقوقی باشند که از سمت شرکت ها یا تاجران استخدام میشوند تا به عنوان نماینده برای آزاد سازی کالاها اقدام کنند. نشانه بارز شخص ترخیص کار و اعتبار او کارت بازرگانی است. وجود این کارت بسیار مهم است.
مرحله چهارم دریافت راهنمایی و مراجعه به شرکت بازرگانی است. برای این که از ایمنی کالاهای خود اطمینان داشته باشید باید شرکت های بسیاری را مقایسه کنید و بهترین آن را به لحاظ ارائه خدمات، ویژگی ها و مزایا، بیمه و سرعت در روند و پاسخگویی انتخاب کنید. گروه تجاری آربی با داشتن سابقه درخشان در این مسیر توانسته اند بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد و نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.
مراحل ترخیص کالا
- تحویل اسناد توسط مشتری
- دریافت مجوزهایی (ثبت سفارش، کالای خاص، گرفتن معافیت)
- دور اظهاری و پرینت آن
- اخذ شماره کوتاژ و احراز هویت و ارائه اچ اس کد
- صدور تاییدیه از کارشناس و ارسال آن به صندوق و واریز هزینه ها به بانک
- مجوز بارگیری
- تسویه انبارداری و پرداخت هزینه های آن
- انجام دوباره بارگیری و بازرسی توسط کارشناس خروجی
- تحویل صورتحساب توسط بخش ترخیص به مالی
- ارسال صورتحساب از امور مالی به مشتری و تحویل کالا در محل
- تعیین مسیر به سه روش شکل میگیرد. قرمز، سبز و زرد که هرکدام نشان دهنده یک مسیر است.
در مجموع برای ترخیص کالا حتما نیاز به یک شرکت معتبر و پس از آن ترخیص کار ماهر دارید. اگر خود شخص بدون آگاهی برای این مراحل اقدام کند علاوه بر طولانی شدن مسیر، هزینههای اضافی بسیاری را باید بپردازد. از این رو پس از تحقیقات بین شرکت ها بهترین آن را انتخاب کنید و سپس با سپردن فرایند به ترخیص کار دیگر نگران چیزی نباشد.