به گزارش بنکر (Banker)، به طور کلی میتوان گفت بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارآیی آن ها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان است، که با استفاده از آن ها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک ها از طریق کانالهای ارتباطی عملیات بانکی مورد نظرخود را انجام دهند.
انواع مختلفی از بانکداری الکترونیک وجود دارد. در حال حاضر بانکداری موبایل و بانکداری اینترنتی گسترش بسیار زیادی دارند.
حال بانک رفاه در راستای توسعه و تکمیل خدمات بانکداری الکترونیکی، به مشتریان خود این امکان را داده است که با مراجعه به لینک مربوطه بدون حضور در شعب بانک از خدمات واریز حواله شناسهدار، گزارش حواله و سهام، برداشت بدون کارت، لغو برداشت بدون کارت، بهبود در نمایش لیست تسهیلات و اقساط، عملیات گروهی، پیگیری عملیات گروهی، ثبت عملیات دورهای، گزارش عملیات دورهای، مدیریت خدمات و حسابهای قابل نمایش در خودپرداز، بهرهمند شوند.
پنج بازوی مهم الکترونیکی رفاه
بانکداری اینترنتی : اینترنت بانک در واقع شعبه مجازی و بیست و چهار ساعته یک بانک محسوب می شود که به مشتری امکان می دهد فارغ از قید زمان و مکان اقدام به تراکنش مالی کند. اینترنت بانک تنها شامل صفحات ساده وب نیست که صرفا جهت اطلاع رسانی استفاده می شدند. بانکداری اینترنتی سیستم تراکنش دوجانبه و یک شعبه بانکی در منزل هر مشتری است.
سامانه بانکداری اینترنتی بانک رفاه، یازده خدمت بانکی از جمله نمایش فهرست حساب های همراه مشتری، انتقال وجه به حساب های همراه مشتری، مشاهده مانده حساب، مشاهده وضعیت چک های مشتری، تغییر رمز ، تغییر حساب پیش فرض رفاه کارت همراه، مشاهده و دریافت صورت حساب، انتقال وجه به حساب های همراه دیگران ( فوری، دوره ای، در زمان مشخص)، صدور تاییدیه پرداخت چک، پرداخت قبوض و پرداخت حق بیمه کارفرمایان را از طریق اینترنت و در تمامی ساعات شبانه روز به مشتریان بانک ارائه می کند.
بر اساس این گزارش ؛ بانک رفاه کارگران به منظور پیاده سازی بانکداری الکترونیک وهمسو با استراتژی کلان خود – تمایز – نسبت به راه اندازی سامانه اینترنتی اقدام نموده ودرپی آن است ازاین طریق رضایت هرچه بیشتر مشتریان خود را جلب نماید. این سامانه به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات بانکی به مشتریان بوده ومراحل کار آن به صورت ساده طراحی شده است .
مشتریان می توانند پس از ورود به سایت بانکداری اینترنتی بانک رفاه به آدرس https://www.rb24.ir و یا کلیک بر روی لینک بانکداری الکترونیکی در پورتال بانک رفاه به نشانی www.refah-bank.ir ، پس ازدرج نام کاربری و رمز عبور به محیط مربوطه وارد شوند.
تلفنبانک : در این روش، امکان انجام معاملات برای مشتریان از طریق تلفن فراهم می¬شود. سهولت استفاده از آن، در دسترس بودن، وقت¬گیر نبودن و صرفه¬جویی در زمان، از دلایل مهمی هستند که برخی از مشتریان استفاده از آن را ترجیح می¬دهند.
تلفنبانک رفاه با هدف گسترش بانکداری مجازی (غیر حضوری) و ارائه خدمات الکترونیکی جهت صرفه جویی در وقت و هزینه شما مشتریان گرامی طراحی گردیده است.
مشتریان می توانید با تماس با شماره 8307-021 به دو روش ذیل از سامانه تلفنبانک رفاه استفاده نمایید : 1- مراجعه به شعب بانک و اخذ نام کاربری و رمز عبور جهت استفاده از خدمات
2- اخذ رمز عبور دوم رفاه کارت همراه از طریق دستگاه های خودپرداز بانک رفاه و ورود به سامانه با شماره رفاه کارت و رمز مطروحه
دستگاه های خودپرداز: دستگاه های خودپرداز، ترمینالهای الکترونیکی هستند که هر فرد با داشتن کارت مخصوص می تواند درطول شبانه روز و با مراجعه به آن، امور بانکی خود را نظیر دریافت وجه نقد، انتقال وجوه بین حساب ها و … را با استفاده از شماره شناسه شخصی انجام دهد.
بانک رفاه توانسته است با راه اندازی سـامانه مکانیاب شـعب و خودپردازهای بانـک رفاه با نام "رفاه یاب" بر روی تلفن های همراه با سیستم عامل Android و IOS قابل نصب می باشد اطلاعـات کلـی در ارتبـاط بـا شـعب،باجه ها و خودپردازهای بانـک در سراسـر کشـور را در اختیـار مشتریان قرار دهد.
موبایل بانک: روند رو به رشد کاربرد انواع گوشیهای هوشمند تلفن همراه و رایانههای لوحی و نیز استقبال گسترده از خدمات ارزش افزوده آنها موجب گردیده تا درخواستهای متنوعی ازخدمات بانکی بر روی موبایل به عنوان ابزاری مهم در بانکداری غیرحضوری مطرح گردد، لذا به منظور ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و توسعه و تکمیل خدمات آن، طراحی و تهیه سامانه موبایل بانک رفاه مبتنی بر سیستم عامل Android و iOS انجام شده و آماده بهرهبرداری و ارائه به مشتریان است.
در تازه ترین به روز رسانی های این بانک، دارندگان تلفن همراه با برند آیفون بدون نیاز به پرداخت اشتراک سیبچه و سیب اپ می توانند تنها با اضافه نمودن آیکون اینترنت بانک رفاه روی صفحه اصلی موبایل و با در اختیار داشتن نام کاربری و رمز عبور اینترنت بانک به راحتی از تمامی خدمات اینترنت بانک استفاده نمایند.
پایانه های فروش: انتقال منابع الکترونیکی از نقطه فروش، یک روش پرداخت الکترونیکی است که شامل پرداخت بهای کالاها و خدمات و سپس بدهکار کردن الکترونیکی حساب مشتری می باشد. این ایده برای اولین بار در اوائل دهه ۱۹۸۰ مطرح شد و از مهمترین مزایای آن می توان به سرعت، سهولت پرداخت خرید، عدم نیاز به حمل پول و… اشاره کرد.
بانک رفاه نیز به پاس قدردانی، به تمامی اشخاص دارای پایانه های فروشگاهی این بانک تسهیلاتی را در نظر گرفته است که از مزایای این طرح می توان به اعطای تسهیلات خرد و تجاری و امکان استفاده از امتیاز متعلقه برای پرداخت تسهیلات فوق به بستگان درجه یک (پدر، فرزند، برادر و خواهر)، همچنین تخفیف نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت اشاره کرد.
بر اساس این طرح، اعطای تسهیلات یاد شده بر اساس اولویت های میانگین منابع، مجموع مبالغ تراکنش ها، تعداد تراکنش ها و مشروط به رعایت حداقل های تعیین شده بابت هر یک از تسهیلات مذکور و با رعایت ضوابط و مقررات جاری بانک است.