هوش مصنوعی صنعت بانکداری را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. در اقتصاد دیجیتال امروز، هوش مصنوعی بسیاری از فرایندهای بانک را متحول ساخته است.
به گزارش بنکر (Banker)، بر اساس آمار، در حال حاضر ۷۵ درصد از بانکهای جهان که مجموع داراییشان بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار است، درحال استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند.
هوش مصنوعی میتواند دادههای مشتری را برای درک ترجیحات و نیازهای آنها تجزیه و تحلیل کند و از این اطلاعات برای ارائه خدمات شخصیسازی شده به مشتری استفاده کند.
این کار در عین افزایش کارایی بانکها، منجر به کاهش هزینههای بانکها شده و همزمان باعث پشتیبانی سریعتر و دقیقتر مشتریان خواهد شد.
علاوه بر این، هوش مصنوعی در بانکداری ۵ نقش اساسی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
۱) هوش مصنوعی و امنیت سایبری
۲) هوش مصنوعی در امتیازدهی اعتباری و پرداخت وام
۳) پیگیری بازارهای مالی
۴) مدیریت ریسک
۵) تجربه مشتری
6) خدمات مشتری از طریق چت باتها و دستیاران مجازی
7) جلوگیری از پولشویی توسط هوش مصنوعی
استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری، یک استراتژی برنده است که از آن میتوان به بهترین شکل ممکن بهره برد. کاربرد هوش مصنوعی در بانکها برای تغییر کل سیستم قابل استفاده است.
هوش مصنوعی در ایران زمین
هوش مصنوعی در ایران و به طور خاص، در صنعت بانکداری، هویت خود را پیدا کرده است. برای مثال، بانکی مانند بانک ایران زمین که خود را بانک دیجیتال معرفی می کند تلاش دارد از طریق پلتفرم فراز خود با ایجاد یک اکوسیستم بانکی متفاوت، بخش بزرگی از خدمات خود را با پشتوانه هوش مصنوعی ارائه دهد.
این بانک با استفاده از هوش مصنوعی و داده کاوی اطلاعات مشتریان، خدمات متناسب با نیاز آنان را ارائه می دهد و این امکان را به مشتریان می دهد که علاوه بر دسترسی به خدمات گسترده بانکی، بتوانند با ترکیب اطلاعات بانکی خود در یک جا، تصویری دقیق تری از وضعیت مالی خود را استخراج کند.
سودآوری با هوش مصنوعی فراز
بانک ایران زمین از طریق پلتفرم فراز خود با ایجاد یک اکوسیستم بانکی متفاوت، فرصت مناسبی را برای کسب و کارهای مختلف و مخصوصاً استارتآپها و فین تکها فراهم کرده است تا با استفاده از روشهای نوآورانه در کنار انواع سرویس های بانکی، اقدام به تولید و ایجاد محصولات جدید خود کرده و به سودآوری برسند.
شرکت توسعه فناوری های روز بانک ایران زمین با نام اختصاری فراز به همراه مرکز نوآوری ایران زمین به عنوان بازوهای فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، در بستر پلتفرم فراز ایران زمین بیش از 300 سرویس بانکی به صورت واسطه های برنامه نویسی استاندارد (API) عرضه کرده و علاوه بر این بسیاری از خدمات بانکی را در قالب ویجت ارائه کرده است که ضمن ارتقاء امنیت، موجب تسهیل در فرآیندها و پیادهسازی و ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان این بانک نیز شده است.
بانک ایران زمین در همراه بانک فراز خود از الگوریتم های هوش مصنوعی در جهت احراز هویت مشتریان خود استفاده کرده است. مشتریان می توانند با مراجعه به همراه بانک فراز نسبت به افتتاح حساب آنلاین اقدام کنند و امور بانکی خود را در کمترین زمان به آسانی انجام دهند.
امضای دیجیتال بر پایه هوش مصنوعی
سرویس امضای دیجیتال از دیگر خدمات بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال بر پایه هوش مصنوعی است.
کاربر پس از ثبت امضای خود از طریق هوش مصنوعی مورد راستی آزمایی قرار می گیرد و در نهایت پس از تایید از سوی سیستم، مجوز استفاده از خدمات به او داده می شود.
خدمات خاص با بررسی سبک زندگی افراد
نکته دیگر در هوش مصنوعی بررسی سبک زندگی افراد است. معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در این خصوص می گوید: زمانی که مشتریان وارد اکوسیستم و بستر ارائه خدمات بانک می شوند، نیازهای مشتری بررسی می شود و براساس نوع درخواست، خدمات مورد نیاز ارائه می شود.
به گفته فرهاد اینالویی، این تکنولوژی به مرور زمان و پس از بررسی درخواست های متعدد کاربر، با نوع رفتار، علایق، خواسته ها و در یک کلام سبک زندگی فرد آشنا می شود.
بنابراین با اطلاعات دریافتی از کاربر، خدمات خاص و پیشنهادهای دیگری را به او ارائه می دهد.
بی شک با تقویت فناوری هوش مصنوعی در حوزه بانکداری دیجیتال، در سال های آینده شاهد دسترسی آسان تر کاربران به خدمات بانکی و سرویس های جدید در این بخش خواهیم بود.
وبسایت ها دستیار بانکداری هوشمند
از آنجا که وبسایت بانکها یکی از پلتفرمهای اصلی ارتباط با مشتریان است بانک ایران زمین با استفاده از تجربیات مشتریان و کاربران داخلی و خارجی در حوزه وبسایتهای بانکی و نئوبانکها، نسخه جدید وبسایت خود را طراحی و رونمایی کرد.
اتصال وبلاگ و باتهای هوش مصنوعی و نیز شخصیسازی خدمات وبسایت در آینده نزدیک از برنامه های اعلام شده می باشد.
محمد حسین استاد، مدیر امور روابط عمومی این بانک، به خلق تجربه متفاوت و کاربردی برای کاربران و با طراحی یکپارچه براساس سند هویت برند و سئو محور به تحولات چشمگیر بانکها در حوزه ارائه سرویسهای بانکداری دیجیتال اشاره کرد و گفت: سیستم بانکی کشور در حالگذار از بانکداری دیجیتال به سمت بانکداری هوشمند و کاربرد محور است.