در نشستی که اخیراً توسط هیأت عالی بانک مرکزی برگزار شد، بررسی نرخ کارمزد انواع خدمات بانکی متناسب با هزینههای تمام شده این خدمات به هیأت عامل محول گردید.
به گزارش بنکر (Banker)، در جلسه ۱۳ آذرماه، گزارشی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص “تصمیمگیری در خصوص نرخ کارمزد انواع خدمات بانکی متناسب با هزینههای تمام شده خدمات” به همراه بندهای مربوط به شورای تنظیمگری و نظارت مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هیأت عالی، تمامی تصمیمات لازم در رابطه با نرخ کارمزد خدمات بانکی را به هیأت عامل تفویض نموده و مقرر گردید گزارش نتایج تصمیمات اتخاذ شده توسط هیأت عامل در جلسات آینده هیأت عالی به اعضا ارائه شود.
بر اساس اطلاعات دریافتی، اکثر خدمات بانکی مشمول کارمزد میشوند و این کارمزدها به سه دسته کلی تقسیم میگردند: خدمات الکترونیک، خدمات حضوری و تسهیلات بانکی.
نرخهای جدید کارمزدهای بانکی هر سال توسط بانک مرکزی تعیین و به بانکها از طریق ابلاغ رسمی اعلام میگردد. بانکها همچنین این اختیار را دارند تا در شرایط خاص برای مشتریان ویژه، کارمزد کمتری دریافت کنند.
به این ترتیب، بانکها و مؤسسات اعتباری میتوانند برای مشتریان پرتکرار تا ۳۰ درصد تخفیف، برای افرادی که تحت حمایت سازمانهای حمایتی قرار دارند تا ۱۰۰ درصد و برای شرکتهای دانشبنیان تا ۴۰ درصد کارمزدها را کاهش دهند.
در سال جاری، کارمزدهایی به شرح زیر تعیین شدهاند: صدور کارت الکترونیک ۷۲۰۰ تومان، صدور کارت المثنی قبل از انقضا ۱۶ هزار تومان و انتقال وجه پایا ۲۴۰ تا ۳۰۰۰ تومان، که فهرست کامل کارمزدها شامل خدمات مختلف نقش مهمی در مدیریت هزینهها و تسهیل خدمات بانکی دارد.