به گزارش بنکر (Banker)، جستوجو در فضای مجازی نشان میدهد که اینستاگرام و تلگرام مهمترین بسترهایی هستند که شرخرها در آن فعالیت میکنند.
برخی نام خود را «کارراهانداز» میگذارند تا ظاهری شیک و قابل اعتماد داشته باشند، و برخی دیگر به شکل مستقیم خدماتی مانند وصول چک، سفته، ناموسی و زهرچشم ارائه میدهند.
با وجود فعالیتهای پلیس، رجوع مشتریان به این افراد و ادامه فعالیت در فضای مجازی نشاندهنده وجود خلأهای نظارتی است.
تعامل مشتری و شرخرها
صفحات فعال در اینستاگرام و کانالهای تلگرام با نامهای شرخر یا شرکار، حتی با پستهای قدیمی، همچنان بازارشان پررونق است.
در بخش نظرات صفحات، مشتریان مشخص میکنند در کدام شهر هستند و ارتباط اولیه از طریق پیام خصوصی (دایرکت) برقرار میشود.
برخی پستها به مشتریان وعده آگاهیبخشی و خدمات گسترده میدهند و تلاش میکنند تصویری از خود با کمی شائبه جوانمردی در ذهن مخاطب ایجاد کنند.
گروههای خصوصی وصول طلب
به نوشته همشهری، گروههای خصوصی با دریافت مبلغی، وعده «حلوفصل سریع» ارائه میدهند و مأموران شرخر را برای تهدید، گوشمالی یا جمعآوری اطلاعات اعزام میکنند.
یکی از این گروهها نزدیک به ۲ هزار عضو دارد و اطلاعات شرخرها در سراسر کشور به همراه نوع فعالیت و قیمت ثبت میشود تا مشتریان متناسب با نیاز خود پیام دهند.
دستهبندی خدمات و قیمتها
کانالها خدمات خود را با سه هشتگ سایبری، شرخر و کارفرما دستهبندی میکنند:
-
سایبری: هکرها و افرادی که به هک اطلاعات میپردازند
-
کارفرما: مشتریانی که خواسته خود را با قیمت مشخص اعلام میکنند
برخی درخواستهای ثبت شده شامل:
-
گوشمالی سنگین ۳۰۰ میلیون تومان (رشت)
-
وصول چک مشابه در کرج
-
شکستن شیشه ۵ میلیون تومان
-
آتش زدن خودرو ۳۰ میلیون تومان
-
درگیری ۵۰ میلیون تومان
زنان نیز برای تهدید تلفنی، پرینت تماس، رفع مزاحمت یا هک گوشی درخواست ثبت میکنند.





دیدگاهها