بازار خودرو ایران با افت تولید، مشکلات نقدینگی و تأخیر در تحویل خودرو روبهروست. کارشناسان از خطر آیندهفروشی و ناترازی انرژی در صنعت خودرو خبر میدهند.
به گزارش بنکر (Banker)، بیش از یک سال است که بازار خودرو ایران با چالشهای جدی در زمینه تأخیر در تحویل خودرو، کمبود نقدینگی و ناپایداری در زنجیره تأمین روبهرو است.
خودروسازان داخلی و مونتاژی، در حالی که هنوز تعهدات معوق بسیاری دارند، همچنان طرحهای فروش جدید را اجرا میکنند. پرسش اصلی این است که در شرایط تشدید تحریمها، بازار خودرو به چه سمتی حرکت میکند؟
تأمین نقدینگی با پیشفروش؛ آیندهفروشی یا نیاز مالی؟
به گفته مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، در گفتوگو با تجارتنیوز، شرایط مالی خودروسازان در ماههای اخیر رو به وخامت گذاشته است.
او میگوید: «با وجود ثبتنام بیش از شش میلیون نفر در طرحهای فروش اخیر، کاهش نقدینگی باعث شده شرکتها به پیشفروشهای گسترده روی بیاورند.»
فرزانه هشدار میدهد که اگر تحویل خودروها در موعد مقرر انجام نشود، این روند به آیندهفروشی و بیاعتمادی عمومی منجر خواهد شد.
افت تولید و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا
به گفته این کارشناس، از خرداد امسال تیراژ تولید خودرو در مقایسه با سال ۱۴۰۳ کاهش چشمگیری داشته است. دادهها نشان میدهد که تعادل عرضه و تقاضا در بازار بههم خورده و این موضوع بر قیمتها و کیفیت خودروها تأثیر مستقیم گذاشته است.
ناترازی انرژی و تأثیر آن بر صنعت خودرو
فرزانه افزود: «کمبود برق و ناپایداری انرژی، باعث تعطیلی موقت واحدهای صنعتی و کاهش تولید شده است. طبیعی است که این وضعیت در بلندمدت اثرات تورمی خود را در بازار خودرو نشان دهد.»
ضرورت نظارت سیاستگذار بر فروش و تولید
وی تأکید کرد: «ضروری است نهادهای قانونگذار بر تناسب میان ظرفیت تولید و آمار فروش خودروسازان نظارت کنند تا از فروشهای غیرواقعی جلوگیری شود.»
به گفته او، مشکلات لجستیکی و مالی، بهویژه در شرایط تحریم، میتواند بهطور مستقیم بر تولید، کیفیت و خدمات پس از فروش تأثیر بگذارد.
تثبیت قیمتها در بازار خودرو
فرزانه در پایان با اشاره به رشد نرخ ارز گفت: «افزایش اخیر قیمت خودرو بین ۴ تا ۱۰ درصد بوده و در حال تثبیت است. با توجه به واقعیتهای اقتصادی، احتمال کاهش شدید قیمتها در کوتاهمدت بعید به نظر میرسد.»





دیدگاهها