بانک مرکزی:

خودرویی‌ها پول اضافه می‌خواهند

۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۴/۲۵کد خبر: ۲۵۲۶۵۱
در حالی خودروسازان کمبود منابع را عامل عدم تأمین قطعات و تکمیل خودروهای ناقص اعلام کرده و توپ را در زمین بانک مرکزی انداخته‌اند که قائم‌مقام بانک مرکزی توضیحات شفافی برای این مشکل مطرح و اعلام کرد: خودرویی‌ها پول اضافه‌ می‌خواهند

به گزارش بنکر (Banker)، عدم تحویل خودروهای صفر به خریداران از سوی خودروسازان مشکلی است که از ماه‌های گذشته گروه زیادی از مردم را درگیر کرده است.
این در حالی است که تصاویر هوایی و زمینی از انبارهای خودروسازان نشان می‌دهد که انبارها مملو از خودرو است ولی علت عدم تحویل مشخص نیست! هرچند خودروسازان مدعی هستند به دلیل کمبود و بعضاً نبود قطعات، روند تکمیل خودروها با کندی قابل‌توجهی انجام می‌شود.
مردم اما با این توضیحات خودروسازان قانع نشده‌اند و هرچند وقت یک‌بار تلاش می‌کنند با برگزاری تجمع مقابل وزارت صنعت، گلایه خود از خودروسازان را به گوش مسئولان مربوطه برسانند.
خودروسازان ریشه طولانی شدن فرآیند تحویل خودروهای پیش‌فروش به مردم را عدم تأمین قطعات از سوی قطعه‌سازان و اعمال تحریم‌های خارجی اعلام می‌کنند. خودروهایی می‌گویند که پولی برای خرید قطعه از قطعه‌ساز ندارند و قطعه‌سازان با گلایه شدید از خودروسازان می‌گویند که طلب بسیار زیاد از خودروسازان باعث مشکل شده است.
خودروسازان این بار توپ را در زمین بانک مرکزی انداخته و می‌گویند: طبق مصوبه آذر ۹۷ بانک مرکزی می‌بایست نسبت به تأمین اعتبار خودروسازان اقدام می‌کرد ولی فقط ۴ هزار میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت‌شده و اعتبار ارزی به‌دست ما نرسیده است، و به همین دلیل نمی‌توانیم هزینه‌های تأمین قطعات را بپردازیم.
خودرویی‌ها همچنین تأکید دارند که بانک مرکزی باید ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو، به خودروسازان پرداخت می‌کرد اما به دلیل ایرادات فنی سیستم بانکی با وجود ابلاغ مصوبه، هنوز ۸۴۴ میلیون یورو پرداخت نشده است.
اکبر کمیجانی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر عدم تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی برای تکمیل قطعات خودروهای ناقص، اظهارکرد: سال گذشته بانک مرکزی در راستای تقاضاهای مکرر هرساله خودروسازان گزارشی را آماده کرد و به شورای پول و اعتبار ارائه داد.
وی افزود: بعد از کلی بحث در شورای پول و اعتبار سرانجام به این جمع‌بندی رسیدیم که فرصت‏هایی را به خودروسازان با رعایت مصوبات، آئین‌نامه‌ها و مقررات بدهیم ضمن اینکه عوامل بازدارنده را برداشتیم و راه را باز کردیم.
قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به مصوبه ۱۰ مهر سال ۱۳۹۷ شورای پول و اعتبار، گفت: در جلسه مهر سال قبل شورای پول و اعتبار تقاضای خودروسازان مبنی بر جداسازی تسهیلات شرکت‌های اصلی از گروه‌های زیرمجموعه و ذی‌نفع خودروسازی را تصویب کرد.

امتیازات بانک مرکزی به خودروسازان/ پرداخت تسهیلات بدون درنظرگرفتن چک برگشتی
کمیجانی با یادآوری ابلاغ مصوبه مذکور در تاریخ ۳۰ مهر سال ۱۳۹۷ به بانک‌ها، تأکید کرد: در این مصوبه همچنین بنا شد که خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا از شرایط نداشتن چک برگشتی و بدهی غیر جاری شرکت‌های گروه در زمان اخذ تسهیلات و ایجاد تعهدات برای شرکت‌های اصلی مستثنا شوند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: در همان زمان مصوب و ابلاغ شد که ۲۰ درصد سرمایه پایه هر بانک به شرکت‌های خودروسازی تسهیلات پرداخت شود.
وی اضافه کرد: با وجود این، اما در همان ایام مسائل و مشکلاتی برای خودروسازان پیش آمد که منجر به کاهش تولید آنها و تصویب مصوبه ۲۴ آذر ۹۷ از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری شد. طبق آن مصوبه بانک مرکزی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی موظف به پرداخت تسهیلات ارزی ۸۴۴ میلیون یورویی شد، ضمن آنکه بنا شد که سقف تسهیلات ریالی به ۲ خودروساز نیز افزایش یابد.
کمیجانی با تأکید به اینکه مشکل اصلی ۲ خودروساز با قطعه‌سازان بود، تصریح کرد: بر همین اساس ۲۳ بهمن ۹۷ بانک مرکزی مقداری شرایط را سهل‌تر از مصوبه قبلی کرد و ابلاغ شد برای مدت یک سال خودروسازان بتوانند از این تسهیلات دریافت کنند.

تسهیلات ریالی به خودروسازان پرداخت شد/ چرا خودرویی‌ها تسهیلات ارزی را نگرفته‌اند؟
قائم‌مقام بانک مرکزی ضمن اشاره به پرداخت تسهیلات ۴۰ هزار میلیارد‌‌‌ریالی به خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا، گفت: بنا شد ۲۰ هزار میلیارد ریال برای شرکت اصلی سایپا و ۲۰ هزار میلیارد ریال برای شرکت اصلی ایران‌خودرو پرداخت شود. این تسهیلات باید به نام خودروسازان و به‌حساب قطعه‌سازان مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت می‌شد.
وی با توجه به فشار زیاد سیستم بانکی در ماه‌های پایانی سال، افزود: با وجود این، اما پول خودروسازان را پرداخت کردیم، ۳۹ هزار میلیارد ریال از ۴۰ هزار میلیارد ریال به خودروسازان پرداخت شد که از این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال به ایران‌خودرو و ۱۹ هزار میلیارد ریال به سایپا پرداخت شد.
کمیجانی ادامه داد: البته ما برای کمک به بانک‌هایی که مشکل داشتند، این آمادگی را هم ایجاد کردیم که از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی اضافه کرد: خودروسازان تا زمانی که تسهیلات ریالی را دریافت می‌کردند، درخواست دریافت تسهیلات ارزی و ال‌سی جدید برای ترخیص قطعاتی را که از قبل وارد کرده بودند، نداشتند.

نوسان ارزی؛ تمایل خودروسازان را به دریافت تسهیلات ارزی کم کرد
وی بابیان اینکه مشکل اصلی خودروسازان در دریافت تسهیلات ارزی، نوسان نرخ ارز در زمان تحویل و تسویه بوده است، تصریح کرد: خودروسازان تا پایان خرداد ۹۸ فرصت داشتند تا از این تسهیلات استفاده کنند ولی با وجود این، به موضوع نوسان ارزی تأکید داشتند.
کمیجانی افزود: برای گشایش ال‌سی، نرخ ارز به‌قیمت روز محاسبه می‌شود و خودروسازان نگران هستند در زمان نوسان قیمتی و بالا رفتن نرخ ارز، در زمان پرداخت تعهدات رقم بیشتری را به بانک‌ها پرداخت کنند بر همین اساس خواستار دریافت تسهیلات به‌نرخ ریالی ثابت هستند ولی مقررات ارزی این اجازه را به بانک مرکزی نمی‌دهد.
قائم‌مقام بانک مرکزی از پیشنهاد این بانک به خودروسازان برای پرداخت تسهیلات ارزی در قالب یوان و روپیه خبر داد و خاطرنشان کرد: خودروسازان اما درباره مابه‌التفاوت نرخ ارز در زمان گشایش ال‌سی و پرداخت تعهدات مشکل دارند، فرآیند دریافت ال‌سی و پرداخت تعهدات حداقل ۳ ماه طول می‌کشد.

خودروسازان به‌فکر منبع جدید باشند/ چرا خودرویی‌ها از معافیت‌ها استفاده نکردند؟
وی با تأکید بر اینکه دولت، وزارت صمت و خودروسازان باید به‌فکر محلی برای تأمین مابه‌التفاوت تسهیلات ارزی باشند، ادامه داد: افزایش تسهیلات ریالی، رشد نقدینگی و آثار تورمی به‌همراه دارد که برای بانک مرکزی مقدور نیست.
کمیجانی تأکید کرد: خودروسازان هرساله از برخی محدودیت‏های مقرراتی، مشروط به واگذاری دارایی‌های مازاد و سهام بانک پارسیان (درخصوص شرکت ایران‌خودرو) مستثنا شده‌اند ولی اقدام قابل‌توجهی در این خصوص انجام نداده‌اند.


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید



آخرین اخبار

رمز گشایی از سخنان دکتر همتی ؟

آمار "حیرت انگیز" از سیستم بانکی کشور

ظرفیت خزانه سکه بانک سامان افزایش یافت

تسهیلات بانک گردشگری برای ساخت جدیدترین هتل تهران

دلار بخریم یا سکه یا سهام ؟!

خرید و فروش رمز ارزها در داخل ممنوع است

همتی: مشکلی در تامین ارز نداریم

شناسایی منشأ پول‌های کثیف

صعود بورس، افت ارز و مسکن

رمزگشایی از افزایش مبادله چک‌ها در تیرماه

اثر حذف صفرها بر صنعت بیمه

تاکتیک بازیگران فنی بازار ارز چه بود؟

دلایل رشد دلار چه بود؟

فاصله دلار از کف بیشتر شد

علت رشد سپرده های بانکی در اسفندماه

یارانه پولدارها فقط ١٥ هزار میلیارد تومان

چرا عابربانک‌ها، کارت سوخت نشدند؟

حمایت بانک شهر از جشنواره فیلم‌ کودکان

آخرین مهلت بخشودگی جرائم کارفرمایان

اعضای سامانیوم تسهیلات می‌گیرند

حمایت بانک سینا از نمایشگاه روستائیان

کمک ۴۹۵۳۰۵ فقره وام بانک ملی به اقتصاد

هزینه خرید وام مسکن افزایش یافت

۹۵درصد مشتریان بانک ملی، کد شهاب دارند

حمایت بانک ایران زمین از یک خط تولید جدید

ایست کامل دلار

آخرین خبرها از رمز دوم یکبار مصرف

بیمه سامان درآمد ۴٠٧میلیاردی را تاچ کرد

چرا ارزش پوند درحال سقوط است؟

طلا امروز به کدام سمت حرکت می‌کند؟