تغییر استاندارد، بازار خودرو را به‌هم ریخت

۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۳/۱۳کد خبر: ۲۲۹۸
Banker - ابلاغ جدید نیروی انتظامی مبنی بر عدم پلاک‌گذاری خودروهای غیر از یورو ۴، موجب شده بازار خودرو یک‌بار دیگر به حرکت بیفتد.

به گزارش بنکر (Banker)،  خودروسازانی که تاکنون استاندارد یورو 2 را روی تولیدات اعمال می‌کردند، اکنون فقط تا اول تیرماه فرصت دارند تا خودروهایی با دو ایربگ و سیستم کاتالیست تولید کنند. این ارتقای استاندارد حداقل سه‌میلیون‌تومان قیمت تولیدات را افزایش می‌دهند. این افزایش قیمت همراه با کاهش تولید است، زیرا خودروسازان امکانات و قطعات لازم برای این ارتقای استاندارد را ندارند.  ظرف دو روز گذشته بازار خرید حواله خودروها بسیار گرم بوده و بیشترین استقبال نیز مربوط به خودروهای 405 و پژوپارس بوده است. مدیر فروش یکی از نمایندگی‌‌های شرکت ایران‌خودرو به «شرق» می‌گوید: «اعلام خبر عدم پلاک‌گذاری خودروهای یورو 2 و احتمال افزایش قیمت تولیدات جدید موجب شده مردم برای خرید حواله مراجعه کنند.» او حداقل افزایش قیمت در تولیدات جدید را سه‌میلیون‌تومان تا سه‌میلیون‌و700‌هزارتومان اعلام می‌کند.


کارخانه توان تولید ندارد
خودروسازان در حالی از اول تیرماه ملزم به تولید خودروهای یورو4 هستند که اکنون به دلیل مشکلات مالی و عدم تامین قطعات، کاهش تولید داشته‌اند. چنانچه شرکت ایران‌خودرو در سال 90 روزانه بیش از دو‌هزار خودرو تولید می‌کرد و اکنون 650 تا 700 دستگاه. این کاهش منجر شده توازن بازار عرضه و تقاضا برهم بریزد و قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش پیدا کند. دیروز هر دستگاه ال 90 در بازار آزاد 37‌میلیون‌تومان، پژو 405 دوگانه‌سوز 29‌میلیون‌تومان، پژوپارس 34‌میلیون‌تومان و هر دستگاه رانا 5/39‌میلیون‌تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد. مدیر فروش یکی از نمایندگی‌‌های شرکت ایران‌خودرو، با توضیح اینکه مشکلات کنونی خودروسازان را تحت فشار گذاشته و مصوبه جدید نیروی انتظامی این فشار را مضاعف خواهد کرد، در مورد توان تولیدی خودروسازان می‌گوید: «خودروهای جدید برای نصب ایربگ نیاز به طراحی جدید داشته و علاوه بر آن تجهیزات مربوط به ایربگ و کاتالیست که مربوط به بهینه‌سازی و سازگاری با محیط‌زیست است، باید وارد شود. با توجه به توان کنونی خودروسازان و محدودیت منابع، فرصت موجود برای تولید محصولاتی با استاندارد یورو 4 ممکن نیست.» به گفته او، حداقل زمان برای اصلاح ساختار موجود و تولید براساس تقاضا و بازار، یک سال زمان می‌برد.  مدیر فروش یکی از نمایندگی‌‌های شرکت ایران‌خودرو با بیان اینکه حداقل افزایش قیمت سه‌میلیون تا سه‌میلیون‌و700‌هزارتومان خواهد بود، می‌گوید: «این افزایش قیمت با توجه به فشارهای اقتصادی اخیر و کاهش توان خرید مردم، منصفانه نیست.»


جلو اجرای استاندارد یورو 4 را می‌گیریم
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، می‌گوید: «هفته گذشته در دیوان عدالت اداری شکایت خود را درخصوص اینکه با توجه به فراهم نبودن سوخت یورو 4، الزام خودروسازان به تولید با این استاندارد ظلم به مردم است، مطرح کردیم. در صورتی که بنزین و گازوییل مطابق استاندارد فراهم نباشد، بعد از 20‌هزار کیلومتر کاتالیست‌ها از بین می‌رود و هزینه تعویض آن 250‌هزارتومان است.» به گفته او حتی مراکز معاینه فنی نیز دستگاهی برای تشخیص کاتالیست خراب را ندارند و نمی‌توانند صاحب آن را برای تعویض راهنمایی کنند. بنابراین میزان آلودگی‌ای که کاتالیست‌های معیوب و خراب ایجاد می‌کنند، بیشتر خواهد بود. نعمت‌بخش، به شکایت هفته پیش خود در سازمان بازرسی کل کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آنجا اثبات کردیم که حق با خودروسازان است و تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نباشد، نمی‌توان اقدام به تولید خودرو با استاندار جدید کرد.» به گفته او، مسوولانی که در حال حاضر برای اجرای این طرح فشار می‌آورند، در حقیقت می‌خواهند افتخار انجام این کار را به نام خود ثبت کنند و به نتایج آن فکر نمی‌کنند.  او درخصوص توان تولید کارخانه‌های خودروسازی می‌گوید: «برای خودروهای جدید باید نمونه اولیه ارایه شود و پس از سفارش انبوه، اقدام به تولید کرد. گذشته از آن، با توجه به آنکه تجهیزات برای استاندارد یورو 4 باید از خارج از کشور وارد شود، وابستگی ارزی کشور افزایش پیدا می‌کند که این موضوع نیز به نفع کشور نیست.» در همین حال محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو، درخصوص توان خودروسازان می‌گوید: «با توجه به نبود بنزین یورو 4، تولید خودرو با استانداردهای تعیینی، امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر توان تامین بنزین نمونه برای خودروسازان نیز وجود ندارد. با وجود این، خودروسازان توان تولید دارند.» به گفته او استانداردسازی خودروها موجب 700 تا 800‌هزارتومان افزایش قیمت خواهد شد.  البته این افزایش قیمت در شرایطی بوده که دلار با نرخ 1200تومان محاسبه می‌شد، اما محاسبه با دلار مبادلاتی یا ارز آزاد، افزایش قیمت را به همان نسبت افزایش خواهد داد.


بازار داغ حواله
رضوانی، مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات ایران‌خودرو در خیابان آزادی در پاسخ به این سوال که تولید و عرضه خودرو در چه وضعیتی است، می‌گوید: «فرمول کاری نمایندگی‌ها طبق بخشنامه ایران‌خودرو است، آنها به ما دستور داده‌اند که فعلا فقط ثبت‌نام کنیم. تقاضا در ایران همیشه زیاد است چون تولیدات، جوابگوی نیاز نیست و یکی از دلایل ‌گران‌بودن ماشین در بازار آزاد این است که عرضه کمتر از تقاضا بوده است به‌خصوص در تابستان که تقاضا زیاد می‌شود.» در نمایندگی‌های فروش محصولات ایران‌خودرو شرایط پیش‌فروش برای ثبت‌نام خودرو وجود دارد. پژو 206، سمند، سورن، پژو 405 و پژو پارس از جمله محصولاتی است که در فهرست فروش شرایطی ایران‌خودرو به چشم می‌خورد که موعد تحویل این محصولات مهرماه است؛ اما خود نمایندگی‌های فروش، خبر از موقتی‌بودن این محصولات در این فهرست می‌دهند، به‌طوری که پژو پارس بنزینی در حال حاضر از این فهرست حذف شده است و مشخص نیست که این محصولات، تا چه زمانی پاسخگوی نیاز مشتری خواهند بود.» در سایپا هم نمایندگی‌ها مشغول ثبت‌نام از متقاضیان هستند که از این شرایط می‌توان به شرایط اجاره به شرط تملیک (لیزینگی) که زمان تحویل آن 30 روزه است، پیش‌فروش اعتباری و پیش‌فروش نقدی و شرایط تحویل 60 روز و 30 روز پس از پذیرش اشاره کرد. اسدی از مسوولان فروش محصولات سایپا در رابطه با استقبال از سوی مردم می‌گوید: «استقبال از ثبت‌نام خودرو خوب بوده است، اما در حال حاضر خودرو زیادی برای عرضه نیست ما هم مشغول ثبت‌نام هستیم.» مدیرفروش یکی از نمایندگی‌‌های شرکت ایران‌خودرو، می‌گوید: «از آنجا که احتمال افزایش قیمت در بازار آزاد بعد تحویل خودروهای استاندارد یورو 4 داده می‌شود، مردم بر روی این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا می‌دانند که حتی با این افزایش قیمت در شرکت تولیدکننده، زمان فروش در بازار نیز به همین میزان سود خواهند کرد، به این جهت برای خرید اقدام کرده‌اند.» او در عین حال از تمایل مردم برای تحویل‌گرفتن خودروهایی با استاندارد یورو2 خبر می‌دهد و می‌گوید: «تفاوت قیمت برای مصرف‌کنندگان محسوس است و آنها ترجیح می‌دهند خودرویی با قیمت ارزان‌تر تهیه کنند.» خبر استانداردسازی اگرچه باید موضوع خوشایندی باشد، اما احتمال افزایش قیمت‌ها آن هم در شرایطی که هنوز شرایط تولید آن وجود ندارد و میزان افزایش نیز در زمان تحویل تعیین و اعلام می‌شود، موجب شده بازار یک تحرک جدید پیدا کند و تقاضا در نبود عرضه، افزایش پیدا کند، موضوعی که از نگاه کارشناسان به نفع بازار و مردم نخواهد بود.

عضویت در خبرنامه (با عضویت در خبر نامه آخرین اخبار را در ایمیل خود ببینید)Bookmark and Share
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید



آخرین اخبار

بانک ها، بستر بیشترین تخلفات اداری

دیدارامام جمعه تهران بامدیرموسسه کوثر

کاهش قیمت جهانی طلا در سال۲۰۱۵

دیدار مدیران شعب بانک قوامین و تجارت

نگهبان بانک اقتصاد نوین کشته شد/عکس

نرخ های سود سپرده های بانکی تعیین شد

دریافت جایزه سلامت اداری ازسوی بانک رفاه

بازار سکه از اوج زیان به سود رسید

تمدید مهلت پرداخت سود شهرداری مشهد

تصویر مارکز روی اسکناس‌های کلمبیایی

کاهش ۱.۹ درصدی اوراق تسهیلات مسکن

بانک دی جایزه سلامت اداری دریافت کرد

چرا برخی بانک ها سود بیشتر می دهند؟

احتمال کاهش قیمت طلا به ۱۰۰۰ دلار

ضرورت انعقاد پیمان پولی دو جانبه

تخلف بانک‌ها از سود سپرده تفاهمی

۱۱ برنامه اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی

احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا

تائید مجدد سلامت اداری بیمه پارسیان

کنترل کفایت ذخایر شرکت های بیمه

حسن‌زاده مدیرعامل جدید پست بانک شد

بانک توسعه صادرات،بنگاه پیشرو شد

پژوهشگر بانک اقتصاد نوین نمونه شد

بازار طلا تحت تاثیر نوسانات روبل روسیه

قیمت جهانی طلا افزایش یافت