تغییر استاندارد، بازار خودرو را به‌هم ریخت

۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۳/۱۳کد خبر: ۲۲۹۸
Banker - ابلاغ جدید نیروی انتظامی مبنی بر عدم پلاک‌گذاری خودروهای غیر از یورو ۴، موجب شده بازار خودرو یک‌بار دیگر به حرکت بیفتد.

به گزارش بنکر (Banker)،  خودروسازانی که تاکنون استاندارد یورو 2 را روی تولیدات اعمال می‌کردند، اکنون فقط تا اول تیرماه فرصت دارند تا خودروهایی با دو ایربگ و سیستم کاتالیست تولید کنند. این ارتقای استاندارد حداقل سه‌میلیون‌تومان قیمت تولیدات را افزایش می‌دهند. این افزایش قیمت همراه با کاهش تولید است، زیرا خودروسازان امکانات و قطعات لازم برای این ارتقای استاندارد را ندارند.  ظرف دو روز گذشته بازار خرید حواله خودروها بسیار گرم بوده و بیشترین استقبال نیز مربوط به خودروهای 405 و پژوپارس بوده است. مدیر فروش یکی از نمایندگی‌‌های شرکت ایران‌خودرو به «شرق» می‌گوید: «اعلام خبر عدم پلاک‌گذاری خودروهای یورو 2 و احتمال افزایش قیمت تولیدات جدید موجب شده مردم برای خرید حواله مراجعه کنند.» او حداقل افزایش قیمت در تولیدات جدید را سه‌میلیون‌تومان تا سه‌میلیون‌و700‌هزارتومان اعلام می‌کند.


کارخانه توان تولید ندارد
خودروسازان در حالی از اول تیرماه ملزم به تولید خودروهای یورو4 هستند که اکنون به دلیل مشکلات مالی و عدم تامین قطعات، کاهش تولید داشته‌اند. چنانچه شرکت ایران‌خودرو در سال 90 روزانه بیش از دو‌هزار خودرو تولید می‌کرد و اکنون 650 تا 700 دستگاه. این کاهش منجر شده توازن بازار عرضه و تقاضا برهم بریزد و قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش پیدا کند. دیروز هر دستگاه ال 90 در بازار آزاد 37‌میلیون‌تومان، پژو 405 دوگانه‌سوز 29‌میلیون‌تومان، پژوپارس 34‌میلیون‌تومان و هر دستگاه رانا 5/39‌میلیون‌تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد. مدیر فروش یکی از نمایندگی‌‌های شرکت ایران‌خودرو، با توضیح اینکه مشکلات کنونی خودروسازان را تحت فشار گذاشته و مصوبه جدید نیروی انتظامی این فشار را مضاعف خواهد کرد، در مورد توان تولیدی خودروسازان می‌گوید: «خودروهای جدید برای نصب ایربگ نیاز به طراحی جدید داشته و علاوه بر آن تجهیزات مربوط به ایربگ و کاتالیست که مربوط به بهینه‌سازی و سازگاری با محیط‌زیست است، باید وارد شود. با توجه به توان کنونی خودروسازان و محدودیت منابع، فرصت موجود برای تولید محصولاتی با استاندارد یورو 4 ممکن نیست.» به گفته او، حداقل زمان برای اصلاح ساختار موجود و تولید براساس تقاضا و بازار، یک سال زمان می‌برد.  مدیر فروش یکی از نمایندگی‌‌های شرکت ایران‌خودرو با بیان اینکه حداقل افزایش قیمت سه‌میلیون تا سه‌میلیون‌و700‌هزارتومان خواهد بود، می‌گوید: «این افزایش قیمت با توجه به فشارهای اقتصادی اخیر و کاهش توان خرید مردم، منصفانه نیست.»


جلو اجرای استاندارد یورو 4 را می‌گیریم
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، می‌گوید: «هفته گذشته در دیوان عدالت اداری شکایت خود را درخصوص اینکه با توجه به فراهم نبودن سوخت یورو 4، الزام خودروسازان به تولید با این استاندارد ظلم به مردم است، مطرح کردیم. در صورتی که بنزین و گازوییل مطابق استاندارد فراهم نباشد، بعد از 20‌هزار کیلومتر کاتالیست‌ها از بین می‌رود و هزینه تعویض آن 250‌هزارتومان است.» به گفته او حتی مراکز معاینه فنی نیز دستگاهی برای تشخیص کاتالیست خراب را ندارند و نمی‌توانند صاحب آن را برای تعویض راهنمایی کنند. بنابراین میزان آلودگی‌ای که کاتالیست‌های معیوب و خراب ایجاد می‌کنند، بیشتر خواهد بود. نعمت‌بخش، به شکایت هفته پیش خود در سازمان بازرسی کل کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آنجا اثبات کردیم که حق با خودروسازان است و تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نباشد، نمی‌توان اقدام به تولید خودرو با استاندار جدید کرد.» به گفته او، مسوولانی که در حال حاضر برای اجرای این طرح فشار می‌آورند، در حقیقت می‌خواهند افتخار انجام این کار را به نام خود ثبت کنند و به نتایج آن فکر نمی‌کنند.  او درخصوص توان تولید کارخانه‌های خودروسازی می‌گوید: «برای خودروهای جدید باید نمونه اولیه ارایه شود و پس از سفارش انبوه، اقدام به تولید کرد. گذشته از آن، با توجه به آنکه تجهیزات برای استاندارد یورو 4 باید از خارج از کشور وارد شود، وابستگی ارزی کشور افزایش پیدا می‌کند که این موضوع نیز به نفع کشور نیست.» در همین حال محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو، درخصوص توان خودروسازان می‌گوید: «با توجه به نبود بنزین یورو 4، تولید خودرو با استانداردهای تعیینی، امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر توان تامین بنزین نمونه برای خودروسازان نیز وجود ندارد. با وجود این، خودروسازان توان تولید دارند.» به گفته او استانداردسازی خودروها موجب 700 تا 800‌هزارتومان افزایش قیمت خواهد شد.  البته این افزایش قیمت در شرایطی بوده که دلار با نرخ 1200تومان محاسبه می‌شد، اما محاسبه با دلار مبادلاتی یا ارز آزاد، افزایش قیمت را به همان نسبت افزایش خواهد داد.


بازار داغ حواله
رضوانی، مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات ایران‌خودرو در خیابان آزادی در پاسخ به این سوال که تولید و عرضه خودرو در چه وضعیتی است، می‌گوید: «فرمول کاری نمایندگی‌ها طبق بخشنامه ایران‌خودرو است، آنها به ما دستور داده‌اند که فعلا فقط ثبت‌نام کنیم. تقاضا در ایران همیشه زیاد است چون تولیدات، جوابگوی نیاز نیست و یکی از دلایل ‌گران‌بودن ماشین در بازار آزاد این است که عرضه کمتر از تقاضا بوده است به‌خصوص در تابستان که تقاضا زیاد می‌شود.» در نمایندگی‌های فروش محصولات ایران‌خودرو شرایط پیش‌فروش برای ثبت‌نام خودرو وجود دارد. پژو 206، سمند، سورن، پژو 405 و پژو پارس از جمله محصولاتی است که در فهرست فروش شرایطی ایران‌خودرو به چشم می‌خورد که موعد تحویل این محصولات مهرماه است؛ اما خود نمایندگی‌های فروش، خبر از موقتی‌بودن این محصولات در این فهرست می‌دهند، به‌طوری که پژو پارس بنزینی در حال حاضر از این فهرست حذف شده است و مشخص نیست که این محصولات، تا چه زمانی پاسخگوی نیاز مشتری خواهند بود.» در سایپا هم نمایندگی‌ها مشغول ثبت‌نام از متقاضیان هستند که از این شرایط می‌توان به شرایط اجاره به شرط تملیک (لیزینگی) که زمان تحویل آن 30 روزه است، پیش‌فروش اعتباری و پیش‌فروش نقدی و شرایط تحویل 60 روز و 30 روز پس از پذیرش اشاره کرد. اسدی از مسوولان فروش محصولات سایپا در رابطه با استقبال از سوی مردم می‌گوید: «استقبال از ثبت‌نام خودرو خوب بوده است، اما در حال حاضر خودرو زیادی برای عرضه نیست ما هم مشغول ثبت‌نام هستیم.» مدیرفروش یکی از نمایندگی‌‌های شرکت ایران‌خودرو، می‌گوید: «از آنجا که احتمال افزایش قیمت در بازار آزاد بعد تحویل خودروهای استاندارد یورو 4 داده می‌شود، مردم بر روی این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا می‌دانند که حتی با این افزایش قیمت در شرکت تولیدکننده، زمان فروش در بازار نیز به همین میزان سود خواهند کرد، به این جهت برای خرید اقدام کرده‌اند.» او در عین حال از تمایل مردم برای تحویل‌گرفتن خودروهایی با استاندارد یورو2 خبر می‌دهد و می‌گوید: «تفاوت قیمت برای مصرف‌کنندگان محسوس است و آنها ترجیح می‌دهند خودرویی با قیمت ارزان‌تر تهیه کنند.» خبر استانداردسازی اگرچه باید موضوع خوشایندی باشد، اما احتمال افزایش قیمت‌ها آن هم در شرایطی که هنوز شرایط تولید آن وجود ندارد و میزان افزایش نیز در زمان تحویل تعیین و اعلام می‌شود، موجب شده بازار یک تحرک جدید پیدا کند و تقاضا در نبود عرضه، افزایش پیدا کند، موضوعی که از نگاه کارشناسان به نفع بازار و مردم نخواهد بود.


خبرهای مرتبط:



عضویت در خبرنامه (با عضویت در خبر نامه آخرین اخبار را در ایمیل خود ببینید)Bookmark and Share
برچسب‌ها:سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، بازرسی کل کشور، نیروی انتظامی، سازمان بازرسی، دیوان عدالت، افزایش قیمت، تولید خودرو، ین در بازار، خودروسازان، عرضه خودرو، معاینه فنی، قیمت ارز، پژو پارس، ارز آزاد، پژو 405، پژو 206، لیزینگ، ایربگ، سایپا، اخبار مربوط بازار خودرو، تولید پژو پارس دو ایربگ، استاندارد یورو 4 تحویل خودرو، فروش خودرو یورو2، تکلیف پلاک خودروهای یورو2، قیمت پزو پرشیا یورو 2004، پژو 405 دو ایربگ در بازار، عدم تحویل خودرو یورو2، قیمت بازار آزاد پژو 405 یورو 4، پزو پارس دو ایربگ فروشی، بخشنامه تبدیل یورو 2 به یورو 4، تحویل خودروی پژوپارس سال یورو2، عدم استقبال مردم از خرید خودرو، پلاک پرشیا یورو2، پزو پارس یورو 2، نصب ایربگ پژو پارس، پژو پارس سال یورو 2004، فرق پژو پارس یورو2 با یورو4، پژو 405 یورو4 و عدم بنزین، قیمت پژو پارس بنزینی یورو دو، تفاوت پرشیا سال یورو 2 و 4، تبدیل 405 یورو4 به یورو2، تحویل روز پژو405 یورو4، فرق بین یورو چهار و یورو دو، اختلاف پارس یورو 2 با یورو4، تحویل روز پژو405 یورو2، تفاوت پژو 405 یورو 2 ویورو4؟، تحویل پژو پارس با دو ایربگ، تفاوت یورو4 و یورو2 پژو405، قیمت 405یورو2، مشکلات پژو 405 با یورو 2، تفاوت پژو 405 یورو 2 و یورو4، مشکل در تحویل 405 یورو4، فرق پژو یورو2 و یورو4، تفاوت پرشیا یورو2و4، ماشین یورو 4 و یورو 2، تفاوت ال 90 یورو 2و4، فرق یورو2با یورو4، تفاوت یورو چهار با یورو دو، فروش پژو پارس با دو ایربگ، چگونه حواله خودرو بفروشیم ؟، تفاوت پرشیا یورو 2، تفاوت پژو پارس یورو2 با یورو4، تفاوت پرشیا یورو ۴ با یورو ۲، قیمت کاتالیست 405، تفاوت سمند یورو 2 و یورو 4، تفاوت ال90 یورو2 ویورو4، تفاوت پژو405یورو 4 با یورو2، تفاوت بین پارس یورو 2 ویورو4، فرق سمند یورو 4، پژو 405 با 2 ایربگ، مشکل عدم تحویل سمند یورو 4، فرق یورو 2 با 4، فرق 405 یورو2 با یورو4، تفاوت فنی 405 یورو 2 با 4، تعویض پارس یورو 2 4، فرق پژو یورو 4 با یورو، تفاوت های سمند یورو 2 و یورو4، تفاوت 405 یورو 2 با یورو 4، فرق پژو یورو 2 با یورو 4، تفاوت پژو 405 یورو 2 با یورو 4، تفاوت 405 یورو4 با یورو2، پزو پارس یورو 2 یعنی چه، تفاوت سمند یورو 4 و یورو 2، تبدیل پرشیا یورو 4 به یورو2، فرق بین ماشین یورو 4 با یورو 2، تفاوت سمند یورو 2 با4، تفاوت 405 یورو2 با یورو4، تفاوت پرشیا یورو 4 با یورو 2، تفاوت پژو405 یورو 2 با یورو4، تفاوت سمند یورو2با یورو4، فرق استادارد یورو4 با یورو2، تفاوت پرشیا یورو 2 و یورو4، تفاوت پژو405 یورو4 و یورو2، تفاوت یورو4و یورو2، فرق بین ارس یورو ۲ و یورو ۴، قیمت سمندیورو 4 ویورو، تفاوت سمند یورو4 با یورو2، تفاوت بین یورو4و یورو2، تفاوت سمند یورو2 و یورو4، فرق 405 یرو 4 با یرو 2، تفاوت پژو405 یورو2، تفاوت یورو دو و یوروچهار، تفاوت پرشیا یورو2 با یورو4، فرق یورو 2 و یورو 4 خودرو، بنزین یورو4 در ماشینهای یورو2، فرق ال90 یورو2 و ال90 یورو4، تفاوت سمند یورو2 با 4، فرق استاندارد یورو2 و یورو، تفاوت پژوپارس سال وال90، حواله پژوپارس، اختلاف پژو پارس یورو 2با یرو4، فرق ال90 یورو2 و یورو4، تفاوت پژو glx405 یورو4با یورو2، تغییرات یورو4 با یورو2، تفاوت سمند یورو2 ویورو4، فرق یورو 2با4، تفاوت پژو 405 یورو 4ویورو 2، پزو پارس سال همان یرو4 است، قیمت روز 405 یرو4، فرق پژو پارس یورو 4 با یورو2، تفاوت پارس یرو ٢ و یرو ٤، تفاوت سمند یورو4 با یورو 2، ریختن کاتالیست ال 90، فرق سمند یرو2 با یرو 4، تفاوت پرشیا با سوخت یورو 2 و 4، پژو پارس یورو دو فروشی، فرق پژو پارس سال با یورو 4، فرق سمند یورو 4 ویورو 2، تفاوت پژو پارس یورو 2 ویورو 4، مقایسه سمند یورو2 با یورو4، پژو پارس 2 ایربگ، تشخیص پژو 405 یورو 4 از یورو 2، تفاوت سیستم یورو4 با یورو2، تفاوت پرشیا یورو 2 با یورو 4، مقایسه پژو پارس یورو ۴ ویورو ۲، فرق ال 90 یورو 4 با بقیه، تفاوت یرو2 با یرو4، تفاوت ماشین 405 یورو4 با یورو2، فرق پرشیا یورو4 و یورو2، تفاوت پژو 405 یرو4 چیست؟، مقایسه فنی405 با پرشیا، فرق پرشیا یورو2 با یورو4، تفاوت پژوپارس یورو2و4، تفاوت سمند یورو2 با یورو4، فرق بین سمند یورو 4 ویورو2، تفاوت پارس یورو جهار و یورو دو، تفاوت پژو405 یورو2 و4، تفاوت یورو 2 و یورو 4 در خودرو، تفاوت 405 یورو 2با یورو4، فرق بین پژو پارس یرو٢و یرو٤، فرق بین یورو4 و یورو2، تفاوت پژو پارس یورو 4 با یورو2، تبدیل پارس یورو4 به یورو2، فرق 405 با ال90، تفاوت بین سمند یورو 4و2 است، تفاوت پژوپارس سال یورو2و4، فرق پارس یورو چهار با یورو دو، فرق خودروی یورو4 با2، فرق 405 با پرشیا، یورو4 ویورو2 چه تفاوتی دارد، تفاوت پارس یرو ٢ با پارس یرو ٤، قیمت پژو پارس یورو2 کارخانه، تفاوت ماشین یورو2 با یورو4، فرق بین سمند یورو2ویورو4، هزینه تبدیل پژو 405 به پارس، تفاوت سمند و پژوپارس، تفاوت خودرو یورو2 و یورو4، فرق پارس یورو 4 با یورو 2، تفاوت خودرو یورو4 ویورو2، پژو پارس سال چگونه ماشینی است؟، فرق پارس یورو2 و یورو4، تفاوت قیمت خودرو یورو4
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید



آخرین اخبار

برنامه های تعالی بانک پاسارگاد تبیین شد

توصیه به دولت: از دلار فروش ها مالیات بگیرید

"دلار" به کدام سمت می‌رود؟

آمارهای امیدوارکننده بهای طلا را کاهش داد

اعتراض رییس اتاق بازرگانی ایران به بانک‌ها

شرایط بخشودگی جرایم وام بانکی کشاورزان

بررسی نرخ سود بانکی در این هفته

درآمد بانک‌های آمریکا به کمترین رقم رسید

وام مهر اقتصاد به طرحهای اقتصاد مقاومتی

قیمت‌ ظهر طلا، سکه و ارز در بازار یکشنبه

نرخ سود سپرده و تسهیلات کاهش می یابد

روابط مالی بانک جهانی با ایران عادی شد

دلار بازهم رکورد زد!

وضعیت زرد در بازار طلا

نرخ ارسال حواله های ارزی در بازار یکشنبه

پیش بینی هفتگی بورس مالزی از بهای طلا

آیا "یوان" جای "دلار" را می گیرد؟

رئیس اتحادیه از افزایش نرخ سکه و طلا خبرداد

نرخ انواع ارز، سکه و طلا در بازار ۳۱ فروردین

کارکنان زن بانک کارآفرین سکه باران شدند

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار و نرخ طلا

دلایل افزایش روزانه نرخ ارز چیست؟

مراقب سقوط شدید قیمت طلا باشید

امسال چه عواملی بر نرخ ارز تاثیر می گذارد؟

قیمت ها در مرکز مبادلات ارزی ثابت ماند