آینده شعب در بانکداری دیجیتال

۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۵/۱۵کد خبر: 227715
یکی از مهمترین شاخصه‌های شناختی ما از بانکها شعب آنها است. شعبی که تا همین امروز تعداد آنها تعیین کننده بزرگی بانکها بوده است.

به گزارش بنکر (Banker)، اما در حال حاضر در صنعت بانکداری صحبت از یک مفهوم جدید به نام «بانکداری دیجیتال» به میان آمده که هنوز نقش شعب در آن چندان ملموس و مشخص نیست. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از صحبتهای معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص نقش شعب در آینده و بانکداری دیجیتال است.

اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین: هیچ کس درباره آینده شعبه در بانکداری دیجیتال صحبت نمی‌کند و در این زمینه یک ترس وجود دارد. قطعاً شعب در بانکداری خرد دیجیتال کارکردی نخواهند داشت.
هم اکنون در بانک ایران زمین 97 درصد تراکنش‌ها در خارج از شعب انجام می‌شود. مطمئنا بانک‌های زیادی وجود دارند که درصدشان از این هم بالاتر است. برای پرداختن به اینکه آینده شعب چه می‌شود، بد نیست چند مثال را مطرح کنم. اکنون بزرگترین شبکه تاکسی‌رانی جهان اوبر است که یک تاکسی هم ندارد، بزرگرین شبکه هتل جهان B&B Booking است که یک هتل هم ندارند، بزرگترین شبکه خرده فروشی دنیا متعلق به علی بابا است که هیچ انباری ندارد، بزرگترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه نخواهد داشت.
مشخص است فضا به کدام سمت و سو می رود. شک نکنید بانکداری خرد صد در صد در خارج از شعبه انجام می‌شود. تنها بانکداری اختصاصی و شرکتی خواهد بود که انجام کارشان در یک فضای بانکی است؛ آن هم نه در شعبه بلکه در یک مرکز مشاوره که خدمات خاصی را ارائه می‌کند.
با وجود 330 شعبه در کشور اکنون 97 درصد تراکنش‌هایمان در خارج از شعب انجام می‌شود. باید دانش دیجیتال را ترویج کنیم، کاربران ما دیگر نباید تحویلدار باشند بلکه با بانکدارانی نیاز داریم که بتوانیم در آن مرکز مشاوره برای مشتری ارزش افزوده ایجاد کند.
این افراد باید خدماتی را بفروشند که دیگر خرد نیست. تمام خدمات خرد را می‌توان به دستگاه منتقل کرد. همین الان هم کارهای کمی وجود دارند که نیاز به مراجعه به شعبه دارند.
اگر امضای دیجیتال وجود داشت و مشکل احراز هویت حل شده بود دیگر کاری در شعبه نداشتیم. نقش شعبه باید عوض شود زیرا در آینده دیگر شعبی با این فرم نخواهیم داشت. شعب تغییر خواهند کرد و مفهوم شعب دیجیتال همین است.
این روند به یکباره انجام نمی‌شود، باید توجه کنیم بانکداری دیجیتال یعنی بانک سرویس را در اختیار شرکت‌هایی می‌گذارد تا آنها محصولات مختلف را در اختیار مشتریان قرار دهند. تحول دیجیتالی فقط به حوزه بانکی محدود نیست و باید سعی کنیم تمام خدمات را روی این بستر ارائه کنیم.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید



آخرین اخبار

حضور بانک رفاه در مجمع نظام پزشکی

تاثیر شوک ارزی بر عملکرد و سودآوری بانک ها

همتی ذخایر ارزی بانک مرکزی را مطلوب ارزیابی کرد

مزایای سامانه رفع تعهد ارزی

یک توصیه به خریداران طلا

پالرمو بازهم به تعویق افتاد!

قیمت طلا بالا می رود

بازار ارز و سکه در انتظار پالرمو

بانک ها امروز دلار را چند می خرند؟

آخرین مهلت اعتبار کارت‌های ملی قدیمی

تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» به تعویق افتاد

تسهیلات بانک ملی در بخش خوداشتغالی

حمایت بانک گردشگری از مشاغل گردشگری

گردش‌کارت بانک گردشگری رونمایی شد

برنامه ریزی سیستم بانکی برای کردستان

جی پی مورگان از ارز دیجیتالی خود رونمایی کرد

احتمال ریزش قیمت ارز؟

اجاره درگاه‌ و کارت‌های بانکی برای شرط‌بندی

سود سپرده‌گیران چگونه جبران می‌شود؟

تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق ۹۸

کاهش سفته و برات واخواست شده در تهران

سقف ارزی ورود لیست ممنوعه

بازدهی قیمت دلار به نزدیک ۲ درصد رسید

عطش اسکناس خواهی متوقف شد

ثبات نرخ ارز و رشد سپرده های مدت دار

طلا باز هم رکورد شکست

گلایه همتی از صاحبنظران اقتصادی

جزئیات تسهیلات بانک مرکزی برای صادرکنندگان

امروز دلار افت کرد، طلا بالا رفت

طبقه متوسط روز به روز فقیرتر می شود