روابط عمومی نتیجه نظام‌های ارتباطی است

۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۲/۲۷کد خبر: 220172
*حمید رضا عظیمی/ مدیر مرکز ارتباطات و روابط عمومی بانک شهر

17می، روز ملی جهانی ارتباطات است. این روز که مصادف با 27 اردیبهشت ماه است، در ایران نیز به عنوان«روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» ثبت شده است. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را در این دنیای جدید فناورانه و الکترونیک مورد توجه قراردهیم.
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.
اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.
با این اوصاف، صنعت روابط عمومی دوران تحولات پیچیده ای را تجربه می‌کند. از یک سو رشد فناوری های ارتباطی و فضای مجازی و از سوی دیگر مخاطبانِ خواهان فعالیت مشارکت جویانه، این صنعت ارتباطاتی و اطلاع رسانی را با تحولات جدی و عرصه‌های ناشناخته‌ای روبرو کرده است.در طول سالهای گذشته، تحولی اساسی در دسترسی مردم به اطلاعات صورت گرفته است. واحدهای روابط عمومی در طول این سال‌ها تحت فشار بوده‌اند تا از انتشار مطالب به سوی مخاطبان توده‌ای فاصله گرفته و به سمت ارتباطات متعامل با مخاطبان فعال تغییر مسیر دهند و بدون تردید فضای مجازی در این عرصه نقش بی بدیلی بازی کرده است؛ نقشی پر از تهدید و فرصت.
آنچه مسلم است اینکه فرصت استفاده از فضای مجازی برای روابط عمومی ها خیلی بیشتر از جنبه های تهدیدآمیز آن است.این فضا می تواند جایگزینی برای پرکردن خلاءهای ارتباطی و رسانه ای باشد. روابط عمومی ها با استفاده از این فرصت می توانند این جایگزینی را به وجود آورند. حضور مستمر و موثر کارکنان روابط عمومی ها در سازمان های مختلف در فضای مجازی کمک می کند تا بخش های مختلف یک سازمان همزمان اطلاعات درست و با سرعت در اختیار مشتریان خود قرار دهند زیرا امکانات فضای مجازی به روابط عمومی سازمان ها این فرصت را می دهد که در فضایی گسترده تروباسرعت بیشتری بامخاطبان خود ارتباط برقرارکنند. در جوامع فعلی روابط عمومی یکی از اصلی‌ترین عوامل برای ایجاد مناسبات با اقشار و جوامع مختلف به شمار می‌آید. روابط عمومی ها باید در رقابت در فضاهای مجازی کوشا باشند زیرا روابط عمومی نتیجه تحولات جوامع و نظام‌های ارتباطی سازمان‌ها هستند که در دو بُعد درون‌ سازمانی و برون ‌سازمانی اتفاق می‌افتند تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه از سوی سازمان انجام می‌شود به ‌دست آید.
زیست در فضای مجازی را می توان سرنوشت محتوم انسان ها و سازمان ها دانست و در این میان روابط عمومی ها به واسطه نیاز ذاتی به برقراری ارتباط، ناگزیر از برنامه ریزی مطلوب برای برخورداری از زیستنی مطلوب در این فضا هستند.
این فضا در عین حال که دایره مخاطبان در دسترس روابط عمومی ها را وسیع تر و عمل ارتباط را برای روابط عمومی ها تسهیل و تسریع می نماید، نیازمند افرادی است که از آگهی های توامان فنی، ارتباطی، دانشی و ... لازم برخوردار باشند تا در این فضا همسو و همپای تحولات حرکت کنند.
به عبارتی روابط عمومی ها ناگزیر از سرمایه گذاری های آنلاین هستند تا بتوانند در فضای مجازی برای مخاطبان خودپیامهای مناسبتی تولیدکنند،به ابهامات ونیازهای آنان به سرعت پاسخ گویند،امکان ایجادتماسهای سریع وبی واسطه رابین مخاطبان باسطوح مختلف سازمان فراهم کنند، در زمان بحران سریعاً وارد عمل شوند و از این بستر برای تامین اهداف ترفیعی یا تعالی نام سازمان بهره جویند.
گرچه امروزه به لطف فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و رسانه های تعاملی به کانالهای ارتباطی گسترده تروواکنشهاوبازخوردهاپرشتاب ترشده اند،امابی گمان این فناوری ها، به خودی خود، نقش نظام های ارتباطی و رسانه های جمعی و روابط عمومی را برجسته نمی کند. بلکه این ها ابزارهایی هستند که با بهره گیری از آن ها، ما، به عنوان کنشگران و کارگزاران روابط عمومی می توانیم درکی عمیق تر از حرفه خود و وظایف خویش در حافظه مردم و سازمان های متبوع خود ایجاد کنیم و این کار جز با اندیشه پویا و همت بلند ما انجام نمی پذیرد.
فعالیت روابط عمومی ها۲۴ ساعت در شبانه روز، هفت روز در هفته و ۳۶۵ روز در سال بدون مکث ادامه دارد و بدین سبب از این فرصت استفاده می کنم و روز ارتباطات و روابط عمومی را به تمام همکاران گرامی ام در روابط عمومی و عرصه ارتباطات در سراسر ایران تبریک می گویم و از خداوند بزرگ درخواست دارم که آنان را در انجام صادقانه وظایف شان یاری دهد و سربلندگرداند.
همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید



آخرین اخبار

چه عواملی طلا را ضعیف کرد؟

فعالیت سامانه کاشف آغاز شد

خریداران طلا و سکه مراقب باشند

بانک رفاه کارگران ۵۸ ساله شد

نوسانات بازار ارز را کنترل می کنیم

واردات طلا به نفع منابع ارزی نیست

رشد سرمایه‌گذاری در بانک شهر

تب افزایش قیمت سکه و ارز فروکش کرد

مسکن در تهران گران شد

واریز مبلغ‌ ویزیت به کارت بانکی فرزند دکتر

بانک ها باید به فکر ترفند جدید برای جذب منابع باشند

دادگاه معاون سابق بانک مرکزی علنی است

نرخ ارز واحد اشتباه‌ترین سیاست ارزی کشور

در نرخ ارز بازار ثانویه دخالت نمی‌کنیم

۲۵ هزار سکه ودیعه‌ای تحویل داده شد

دلایل تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد و ثانویه

دلاردیگر به کانال ۴۲۰۰ تومان باز نمی گردد

کارمزد تراکنش‌های USSD صفر شده است

شرط آزاد شدن واردات مصنوعات طلا

ورودمجلس به نحوه اجرای سیاست‌های ارزی

تغییر نقش شعب در بانکداری

نقش آفرینی بانک ملّی در بازار مسکن

چه کسانی شب‌ها دلار می‌خرند؟

نرخ بانکی یورو و پوند کاهشی شد

ابهام در کارایی سامانه نیما

رانت‌آفرینی ارز چندنرخی

علل رونق بازار ارز چیست؟

رمزگشایی از«فاز دوم اصلاحات ارزی»

۵ درصد ایرانی‌ها کارت بانکی متصل به بازارهای جهانی دارند

اولویت‌های جدید بانک مرکزی