چالش‌های میان بانکداری سنتی و مدرن

شکوفه برزگر ملکی
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۲/۴کد خبر: 187947
رقابت با صنعت بانکداری یکی از جذاب ترین نمونه های قدرت نمایی دیجیتال ساز خدمات مالی است و این مهم به لطف نوآوری و تمرکز بر مشتری مداری فناوری محور بدست آورده است.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،این گزارش (چالش بانکها در میدان) بیش از ۳۰ شرکت فناوری مالی را در با سازمانها بانکی مقایسه می کند. در این گزارش با مدیران این سازمانها مصاحبه می شود و فرصتهای مشارکت و رقابت در بین آنها را بررسی می کنند. بانکداری چالشی جای خود را در بازار پیدا کرده و فضای مناسبی برای رقابت در بازار بوجود آورده است.

بازار بانکداری همواره توسط شرکتهای بیشتری به چالش کشیده می شود. زنجیره گسترده ای از فعالان فناوری مالی و ویژگیهایی که باعث پیشرفت آنها در این فضا شده در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که با وجود تعداد زیاد فعالان موفق در زمینه فناوری مالی، منطق بکار گرفته شده در کسب کار و استراتژی و محصولاتی که ارائه می دهند بسیار متفاوت است. نتایج این تحقیق بیانگر این مطلب است که با چالشی شدن بانکداری ۳۲ درصد افزایش در وام دهی وجود دارد که این مساله باعث نگرانی بانکها در کل جهان شده است.
 
بانک چالشگر چیست؟
بانک چالشگر به شرکتی اطلاق می شود که تلاش کرده در عملیات بانکداری سنتی ساختار شکنی کند و روشهای نوینی در بانکداری به کار گیرد.  این شرکتها روند بانکداری را از طریق ارائه مجموعه جدیدی از محصولات خدماتی تمام دیجیتال با استفاده از کانالها و پروسه های جدید و مورد پسند کاربران به چالش کشیده اند.
 
سادگی کار برای مشتری
رقبای اولیه بانکها در ابتدا سعی کردند از طریق ساده سازی امور بانکداری و استفاده از کانالهای مختلف ارائه خدمات، مشتریان خود را بدست آورند. برای مثال امکاناتی همچون پرداخت قبوض با فشار یک دکمه، باطل کردن موقتی کارت و یا تعیین سقف برداشت هفتگی، این یکی از خصایص بارز تمام بانکهایی است که رقیب بانکهای سنتی هستند.
 
نوآوری در احراز هویت
بعنوان یک بانک تمام دیجیتال برای رقابت در بازار لازم است که بانکها دست به کارهای نوآورانه بزنند. یکی از این کارهای نوآورانه (شناسایی مشتری) است.
موسسات مالی و بانکهای دیجیتالی در واقع مدت زمان ارائه خدماتی بانکی را از چند روز به چند دقیقه کاهش دادند.
در انگلستان بیشتر بانکهای دیجیتالی از سیستم اسکن اسناد برای شناسایی مشتریان بهره می برند. اما در آسیا و آفریقا بانکها ترجیح می دهند از شبکه بانکداری حاشیه ای  بهره ببرند مانند فروشگاهها و کافه های شهری و روستایی است.
برای مثال «چگوارا بانک» که یکی از بانکهای چالشی در این گزارش است تنها تعداد کمی شعبه برای ارائه خدمات به مشتریانش دارد ولی برخی از بانکها در انگلستان از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه خدمات پستی برای شناسایی مشتریانش استفاده می کند و از طریق این شعبات به مشتریان خدمات ارائه می کند.
احراز هویت بیومتریک از جمله چهره نگاری،‌ انگشت نگاری، تشخیص صدا و اثر انگشت نیز به طور فزاینده ای در میان این بانکها محبوبیت دارد. تغریبا تمامی این شعبات به طور آزمایشی از فناوری احراز هویت مشتریان بهره می برند.
 
استفاده از داده های جدید
در ۵ سال گذشته تنوع داده های مربوط به مشتریان به طور گسترده ای مورد استفاده بانکها قرار می گیرد. داده هایی مربوط به رسانه های اجتماعی،‌ داده های برگرفته از بررسی رفتاری و احساسی مشتریان و اطلاعات بیومتریک در تصمیمات بانکها در رابطه با مشتریانشان اثر می گذارد.
بازارهای جدیدی تحت اختیار بانکداران مدرن قرار دارد که هرگز تا کنون در رادار سازمانهای بانکی سنتی قرار نگرفته بود.
درجه بالایی از شخصی سازی بر اساس این اطلاعات بوجود آمده که ویژگیهای منحصر به فرد و معنی دار تری را برای احراض هویت مشتریان در نظر می گیرد.
 
فناوری محور
بانکهای چالشی، همانند دیگر بانکها مشتریان را در درجه اول اهمیت قرار می دهند. با این حال برای آنها فناوری دیجیتال ابزار اصلی در دستیابی به سرعت و کارآیی است. فناوری اولین ابزار کسب درآمد برای این بانکها محسوب می شود و با استفاده از ابزارهای دیجیتال به جای پول نقد می تواند به بانکها کمک کند.
در این گزارش فاکتورهای بررسی شده در میان بانکهای رقیب بر اساس کیفیت فعلی بازار و کیفیت مورد انتظار بازار است. بر این اساس مشخص شد که چندین بانک در بریتانیا و ایالات متحده بیشترین تمرکز خود را بر منحصر به فرد بودن در بازار فناوری مالی قرار داده اند. با بررسی گسترده بانکهای دیجیتال در این تحقیق به این نتیجه دست یافتیم که تمامی این بانکها از کانالهای دیجیتالی برای جذب مشتری بهره می برند.
تعداد کمی از این بانکها دارای شعبه هستند ولی عمده آنها از طریق وبسایت و اپلیکیشن با کاربران خود در ارتباطند. همچنین اکثر این بانکها بین سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ تاسیس شدند (قدیمی ترین آنها در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده است).
به نوشته بانکداری الکترونیک، این گزارش بانکهایی را که مجوز خود را در پایان سال ۲۰۱۶ دریافت کرده اند، شامل نمی شود زیرا این زمان کوتاه تر از آن است که این شرکتها بتوانند نقاط قوت و پتانسیل بازار را بشناسند. علاوه بر این بانکهایی که تنها خدمات واحدی را ارائه می دهند نیز در این گزارش ذکر نشده اند.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید



آخرین اخبار

امکان ویرایش شماره‌ شبای بانکی

حمایت بانک سامان از پروژه ملی «کارستان»

صدور بیش از ۴۰۰ هزار کارت شهروندی

حساب های بی هویت راکد می ماند

تقاضا برای طلا کم شد

با این طرح حساب‎های خود را در ثامن احیا کنید

بحران بانکی تنور معاملات مسکن را داغ کرد

انضباط مالی، در راس امور بانک ملی

پیش‌بینی افزایش اجاره بهای مسکن

با رعایت این نکات چک‌ها برگشت نمی‌خورند

پذیره نویسی الکترونیکی صندوق‌سرمایه‌گذاری

صورت‌های مالی بیمه‌در انتظار بیمه مرکزی

عقب‌گرد ۷۳ واحدی شاخص بورس

بانک صادرات فطریه می گیرد

مدارس «امید آینده» افتتاح می‌شوند

آخرین وضعیت بررسی موسسات اعتباری در مجلس

افزایش اجاره‌ مسکن با کاهش نرخ سود

سود وام پلاسکویی‌ها ۲ برابر شد!

تامین اجتماعی در دولت یازدهم پایدارتر شد

آرامش نسبی بر بازار سکه حاکم شد/جدول

قیمت دلار در صرافی ها گران شد/جدول

ابلاغ بخشنامه تسهیلات بدون سپرده مسکن

سکه در صرافی ها اندکی کاهش یافت /جدول

تجارت الکترونیک پارسیان به مجمع می‌رود

نرخ دلاردر بازار آزاد افزایش یافت/جدول

ثبات نسبی نرخ دلار در یک ماه اخیر

افزایش پرداخت وام خرید کالا در بانک ملی

نتایج تازه ترین نظرسنجی کیتکو ازقیمت طلا

چرا بانک‌ها ورشکست نمی‌شوند؟

بانک ملت ۸۰ ریال سود محقق کرد