چالش های بانکداری الکترونیک

شکوفه برزگر ملکی
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱/۲۹کد خبر: 187639
بانکها و موسسات اعتباری در حال بررسی راه حل های جدید کسب و کار با استفاده از اپلیکیشن های باز بانکی هستند. ادغام فناوری با تصمیم گیری های صحیص می تواند آینده موفقی را در صنعت بانکداری رقم بزند.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، در چند سال اخیر صنعت خدمات مالی دستخوش تغییرات عظیمی شده که این تغییرات منجر به عوض شدن مدل کسب و کار،‌سفارشات، مکانیزم تحویل، مشتریان و غیره شده . این تغییر و تحول تاثیرات زیادی بر توقعات مشتریان گذاشته و همچنین فشارهای قانونی را بیشتر کرده و بدنبال آن به رقابت ها دامن زده است.
نیازهای مشتریان و انتظاراتشان از سیستم بانکی تغییر کرده و مشتریان نسل جدید بدنبال خدمات دیجیتالی هستند.
مطالعاتی که بر روی نسل جدید صورت گرفته نشان می دهد که تنها ۳۳ درصد از آنها عقیده دارند به طور کل نیاز به وجود بانک است، در حالی که بیش از ۶۰ درصد بر این باورند که تراکنشهای مالی شان متفاوت از بانکهای سنتی شده ولی هنوز وجود بانکها لازم است.
۵۰ درصد از افراد اعتقاد دارند که تراکنشهای دیجیتالی از امنیت کمی برخوردارند. با بیشتری شدن استفاده از خدمات مالی از سال ۲۰۱۱ تا کنون فشارهایی نیز از طرف مراجع قانونی برای افزایش امنیت به بانکها وارد شده است.
مقررات منجر به ایجاد هزینه های بیشتر برای انجام کسب و کار می شوند. اخذ وثیقه،‌ تنظیم گزارشات، ترازنامه و دیگر ملزومات قانونی همگی مستلزم صرف وقت و هزینه هستند.
البته تکنولوژی می تواند اعمال مقررات را نیز آسان تر کند. برای مثال اطلاعاتی که شرکتهای وصول مطالبات از مشتریانشان بدست می آورند و دسترسی هایی که به حساب آنها دارند اگر ساختار بندی شوند و در غالب برنامه های کاربردی در اپلیکیشن ها پیاده سازی شوند می تواند تبدیل به منابعی برای خدمات رسانی به مشتریان و بانکها شوند. متعاقب آن مقررات نیز برای بررسی این اطلاعات سخت تر خواهد شد.

گزارش ها و چالش ها از سوی سازمانها خارجی
 اختلالات در فناوری مالی همچنان در حال رشد است. بیش از ۸۵  میلیارد سرمایه در شرکتهای فناوری مالی در دنیا سرمایه گذاری شده است. بیش از نیمی از مدیران مالی عقیده دارند که شرکتهای دیگری در صنایع جدید هستند که رقیب آنها محسوب می شوند. یکی از مدیران عامل یک بانک اروپایی اظهار داشت: ما در یک میدان مسابقه قرار داریم و مبارزه بر سر این موضوع است که چه کسی با مشتریان صمیمیت بیشتری دارد، بانک،‌ فیس بوک، اپراتورهای تلفن همراه یا سازندگان تلفن های همراه؟
این شرکتهای خدمات مالی گزینه های بیشتری را به مشتریان ارائه می دهند. مدیران صنعت خدمات مالی انواع جدید بانکداری، روش های جدید پرداخت، اشکال نوین مجوزهای ورود و حتی ارائه خدمات بانکی از جانب موسساتی که بانک نیستند.
شرکت های ارائه دهنده خدمات مربوط به پرداخت امکانات جذابی را در اختیار مشتریان قرار می دهند که هزینه های پرداخت، هزینه های سخت افزاری و هزینه های تعمیر و نگهداری ادوات پرداخت را کاهش می دهد.

فرصتهای شغلی با استفاده از شخصی سازی
شرکتهای خدمات مالی تمام تمرکز خود را بر روی نیاز مشتریان معطوف می کنند و مشتریان نیز حق انتخواب های فراوانی برای گزینش شرکت خدمات مالی مورد نظرشان دارند.
در این میان شرکتهایی موفق تر هستند که خدمات شخصی تری را به مشتریان ارائه می دهند. به عنوان مثال ارائه  مشاوره های مالی به مشتریان و همچنین ایجاد سهولت کار با بیمه برای دریافت خسارت های مشتریان.
شرکتهای تحلیلگر همواره در حال جمع آوری تحلیل اطلاعاتی در خصوص نهوه تعاملات مالی مشتریان و نیازهای آنها برای شناخت بیشتر بازار هدف هستند. یکی از این گزارشان تحلیلی نشان می دهد که ۶۳ درصد از مشتریان از برای استفاده از محصولات خدماتی بانکها از اطلاعات آنلاین بهره می برند و ۴۵ درصد از این مشتریان اطلاعات مورد نیازشان را از فضای مجازی بدست می آورند.
شرکتهایی مانند «گین سایت» برای تبلیغات خود از ابزار نفوذ در فضای مجازی بهره می برند.

مدیریت ریسک و وضع مقررات
به نوشته بانکداری الکترونیک، شرکتهای فناوری مالی نیاز به راه حل هایی برای مدیریت ریسک و تامین امنیت برنامه ها و استفاده از منابع فناوری اطلاعات هستند. الزامات قانونی هزینه های عملیاتی را بالا می برد. برآورد می شود حدود ۵۵ میلیارد دلار هزینه صرف قانون (مشتری خود را بشناسید) و قانون (مبارزه با پول شویی) برای شرکت های خدمات مالی شده است.
بانکها و موسسات اعتباری در بدنبال یافتن راه و روش های جدید کسب و کار از طریق راه اندازی نرم افزارهای بانکداری باز هستند.




» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید



آخرین اخبار

اعطای تندیس سلامت‌ اداری به بانک‌صنعت

جزئیات اخراج ۷۰۰ کارمند شرکتی بانک صادرات

شروط پرداخت ارز مسافرتی اعلام شد

افزایش نرخ حق بیمه برای رانندگان پر خطر

ضرورت همگامی شعب با سند راهبردی ۱۴۰۰

آمار ضمانتنامه های صادره بانک رفاه اعلام شد

مهلت بخشودگی جرائم بدهکاران پست بانک

بیمه سامان در بالاترین سطح توانگری مالی

خروج ایرلاین‌ها از لیست ارز مبادله‌ای

تکمیل خطوط مترو از اولویت‌های بانک شهر

برندگان قرعه کشی بانک ملی مشخص شدند

سکه آرام گرفت/دلار ۴ هزار و ۱۶ تومان

دلار ۴ هزار تومانی صحت ندارد

دولت به فکر یکسان سازی نرخ ارز باشد

بورس تهران و وین همکار شدند

کاهش نرخ سود تسهیلات در دستور کار

اعلام برندگان دومین قرعه‌کشی تلگرامی بانک ملت

"سپ" یکه‌تاز تراکنش‌های اینترنتی

چه خبر از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی؟

رشد نرخ دلار در صرافی ها /جدول

صرافی‌های غیر مجاز، اخلال‌گران بازار ارز

کاهش ادامه دار سکه درصرافی‌ها/جدول

معامله نخستین نسل بورسی پسته

امضا از خرید با مسترکارت حذف می شود

گزارش دکتر صادق از عملکرد مطلوب بیمه دانا

بانک صنعت حامی طرح‌های میادین نفت و گاز

صرافی سینا دینار زائرین کربلا را تامین می‌کند

پیش شرط های ورود به دوران جدیدبیمه

رد جریمه بانک‌های ترکیه توسط آمریکا

تعیین‌تکلیف ۶۶۵ میلیارد ریال از اموال مازاد بانک ملی